TV 2 Play har også en indsats mod konto-deling nu, og det har en effekt
Mens Netflix har mødt opstandelse over deres indsats mod konto-deling allerede inden de har taget hul på restriktionerne, så har TV 2 Play i stilhed søsat deres eget tiltag mod deling af et abonnement med nogen udenfor husstanden.
Indtil videre med succes, selvom det er en mindre indsats som ikke straffer brugerne eller udelukker enheder fra at se med. Det skriver Politiken
Efter at TV 2 Play er begyndt at registrere konto-deling og sende emails til konto-ejer om det, så er der sket et fald i deling af abonnementer. I hvertfald her på den korte bane.
Andelen af konto-delere er faldet med omkring fem procentpoint, fra tidligere 30-35% af abonnementerne som blev delt, til nu 25-30%.
Det svarer til at omkring 300.000 abonnenter på TV 2 Play tidligere delte deres abonnement med nogen udenfor husstanden, så er det tal nu nede på omkring 250.000.
“Bare det, at vi er begyndt at kommunikere de her ting, har faktisk en adfærdsregulerende effekt”, fortæller digital og kommerciel direktør på TV 2, Stig Møller Christensen, til Politiken.
”I det nye år (2023, red.) kommer vi gradvist til at stramme nettet. Vi kommer til at prøve forskellige tiltag af og kombinere dem med hinanden, og det styrende princip bliver nudging. Vi kommer ikke til at lave en ‘big bang’-løsning”, fortalte Stig Møller Christensen til MediaWatch tilbage i december.
Som eksempel på en ‘big-bang’-løsning nævnes at ændre vilkår for brug af tjenesten, som at sænke antallet af enheder som kan se med og sænke antal samtidige streams, fra i dag 2 til 1 ad gangen. Men det er som nævnt ikke den vej TV 2 ønsker at gå.
“Det er ikke en optimal løsning at rode op i vilkårene, fordi det unødigt vil genere langt flere TV 2 Play-kunder, end det vil skære i antallet af ulovlige abonnementsdelinger”, forklarede Stig Møller Christensen dengang.