Efter næsten to års udredning har den amerikanske havarikommission konkluderet at alkohol og antihistaminer, snarere end Autopilot, førte til en dødsulykke i en Tesla fra Texas.
Faste Recordere-læsere vil sikkert huske den dækning, vi bragte for snart to år siden af en mystisk Tesla-ulykke i Texas. Vores dækning af historien skabte i hvert fald en hel del læserdebat omkring Teslas Autopilot-feature og Teslas strategier helt generelt.
Men nu melder de amerikanske myndigheder, at mystikken omkring ulykken er fordampet. Efter to års arbejde har den amerikanske havarikommission, National Transportation Safety Board (NTSB) pure frikendt Tesla og dens teknologier i forbindelse med ulykken.
Når ulykken var mystisk, var det især fordi ligene af de to passagerer, der omkom ved ulykken, blev fundet på bagsædet af bilen. Dette var tilsyneladende ikke fordi, de var blevet kastet om bag i bilen, da Tesla’en kørte direkte ind i et træ.
Der var ingen bremsespor at finde ved ulykkesstedet, Teslaen var drønet direkte ind i træet med en fart, der blev anslået til lige over 90 kilometer i timen. Alle disse fakta fik i første omgang de lokale politimyndigheder og en række medier til at gætte på, at der var tale om en fejlslagen tur med Autopilot slået til. Hvorfor skulle de to mænd i bilen ellers være fundet på bagsædet?
Autopilot var aldrig blevet aktiveret
Nu er det så blevet slået fast, at det rent faktisk kun var føreren af bilen, der blev fundet på bagsædet. Der gættes nu på, at han har forsøgt at komme ud af Teslaen via dørene ved bagsædet, inden han omkom.
Når NTSB har kunnet frikende Tesla, er det fordi bilfabrikanten har overdraget med data fra ”D15”, der er en strøm af data, som Teslaer sender tilbage til Tesla-hovedkvarteret. Blandt disse data er registreringer af alarmer, notifikationer, tilfælde af sikkerhedssystemets aktivering og altså også, hvorvidt Autopilot er slået til.
Disse data viser, at Autopilot aldrig havde været slået til i den forulykkede Tesla fra Texas. Det var altså ikke bare umuligt, at Autopilot var skyld i ulykken, det var også usandsynligt at Autopilot var blevet slået til lige før ulykken ved et uheld. ”D15”-dataene viser også, at de to forreste airbags blev pustet op som de skulle, og at begge sikkerhedsseler var aktiveret på forsæderne af bilen.
Ved analyse af ligene har NTSB i stedet kunnet konkludere, at føreren af bilen havde indtaget alkohol, der angiveligt også var gået i forbindelse med to slags sløvende antihistaminer, som føreren også havde taget. I de sidste fem sekunder før bilen ramte træet blev speederen trådt næsten i bund, gående fra 8% til 98%, hvilket kan være sket hvis føreren simpelthen er faldet i søvn eller har mistet kontrollen over bilen på anden måde.