Disney overvejer at skifte strategi og droppe Disney+ som eksklusivt hjem for selskabets film og serier
Walt Disney Co. overvejer igen at sælge licenser til konkurrerende medier, for deres film og tv-serier. Det skriver erhvervsmediet Bloomberg, som har talt med flere personer med kendskab til overvejelserne.
Med etableringen af streamingtjenesten Disney+ der valgte Disney at den tjeneste skulle være hjem for deres indhold, og undlod at forlænge flere aftaler med TV og andre streamingtjenester, om visning af koncernens indhold. Bl.a. blev aftalen med Netflix opsagt.
Men nu er Disney under pres for at forbedre sine finansielle resultater og ændre sin streamingstrategi. Sidste år opnåede selskabet de dårligste børsresultater i årtier.
Efter at Disney rapporterede et tab på 1,5 mia. dollars for sin online videoforretning i tredje kvartal, der fyrede bestyrelsen administrerende direktør Bob Chapek og erstattede ham med Bob Iger, der tidligere havde haft dette job i 15 år.
I takt med at den globale økonomi er presset og en tjeneste som konkurrenten Netflix fortsat er i vækst, der har Disneys investorer udtrykt bekymring over, hvor mange penge Disney bruger på urentable streamingtjenester. Udover Disney+ så står Disney også bag amerianske Hulu.
Disney afsøger derfor nu, ifølge Bloombergs kilder, muligheder for at tjene flere penge på sit indholdskatalog ved igen at sælge licenser til andre. En talsmand for Disney har afvist at kommentere sagen overfor Bloomberg.