Kalenderårets sidste kvartal var det værste salgskvartal i smartphonens historie og det værste i ti år, når man ser på alle mobiltelefon-typer.
Det lader til at global, økonomisk usikkerhed har en selvforstærkende effekt, når det gælder forbrugerteknologi, og især smartphones. Sidste års smartphone-modeller var relativt uambitiøse over hele linjen, hvilket mange observatører har begrundet med forsigtighed fra producenternes side, netop blandt andet på grund af den nuværende økonomiske usikkerhed.
At mange kinesiske fabrikker stadig leverer under deres maksimale kapacitet på grund af COVID-19, og at der stadig er et efterslæb på den chipmangel, der fulgte i kølvandet af pandemien, hjælper heller ikke på ambitionsniveauet.
Men det har naturligvis også den effekt, at medier som Rec.dk ikke kan beskrive årets smartphone-modeller som særlig spændende. Og når der ikke er nogle nye ”must-have”-funktioner i smartphones, vælger kunderne naturligt nok at vente med at skifte den gamle model ud.
Det passer også ind i kundernes egen påpasselighed i forhold til den førnævnte økonomiske usikkerhed. Men det betyder naturligvis mindre efterspørgsel, og det får jo formentlig kun producenterne til at være endnu mere forsigtige, og så ruller lavinen. Og det kan man nu se på smartphone-salget, der nåede sit værste niveau nogensinde i fjerde kvartal af 2022.
Ny iPhone kunne ikke redde Apple fra salgsnedtur
Ifølge analysefirmaet IDC faldt det globale smartphone-salg hele 18,3 procent i fjerde kvartal 2022 i forhold til samme kvartal i 2021. Næsten hver femte smartphone, der blev solgt i Q4 2021, blev altså på hylderne i Q4 2022.
Det er det største fald nogensinde siden smartphone-salget blev målt som sin egen kategori. Regner man alle mobiltelefoner med, skal vi ti år tilbage, til 2013, for at finde tilsvarende lave salgstal, skriver IDC. Det lave antal solgte smartphones i fjerde kvartal trækker det samlede tal for resten af året ned, og det betyder, at der blev solgt 11,3% færre smartphones i 2022 i forhold til 2021.
Selv Apple, for hvem kalenderårets fjerde kvartal altid er det bedste, fordi det er der, de nye iPhones lander, oplevede en drastisk reduktion i salget. De solgte 14,9% færre iPhones i forhold til året før – og det siger måske noget om, at selv Apple-fans havde svært ved at se, hvorfor de skulle skifte til en ny iPhone i 2022.
Men Apple er faktisk det firma, der oplevede mindst reduktion i salget blandt verdens fem største smartphone-producenter. De smartphone-mærker, der ikke kom ud med nye flagskibsmodeller i efteråret, blev hårdere ramt. Det gælder f.eks. Samsung, der mistede en anelse mere salg end Apple med 15,6%, samt OPPO og Vivo, hvis salg faldt henholdsvis 15,9% og 18,9%.
Den helt store taber var dog Xiaomi, hvis Q4-salg faldt hele 26,3% i forhold til året før. At Apple også oplevede et fald i salget forhindrede dog ikke selskabet i at indtage førstepladsen for globalt smartphonesalg, som firmaet altid gør i kalenderårets fjerde kvartal. Ser på man på salget på tværs af hele året, er det – også helt som sædvanligt – Samsung, der er størst.