Forside * Featured

Nye vilde rygter om Apples kommende MR-headset

-
Designeren Ian Zelbos bud på, hvordan Apples MR-headset kommer til at se ud. Designet er baseret på tegninger og beskrivelser fra folk, der har set headsettet ifølge The Information (Mock-up: Ian Zelbo)

Headsettet kræver angiveligt ingen controllere, har en skærm på ydersiden, der kan vise dine øjne, og kan skabe en semi-realistisk avatar til brug i FaceTime, der viser hele din krop.

”Hvis du ser en pen, ved du, at de har fejlet.”

Sådan sagde Steve Jobs i sin tid om konkurrenterne på tablet-markedet, da iPad blev introduceret. For Jobs var det vigtigt, at brugen af tablets (ligesom iPhone tre år tidligere) var intuitiv og ikke krævede ekstra genstande, der kunne blive væk. Siden kom Apple naturligvis med Pencil, men det er en anden snak.

Annonce:

Muligheden for at bruge Apple-enheder intuitivt med bevægelser, der falder naturligt for menneskehænder har, Pencil til trods, altid været en ledestjerne for Apple. Det kan man, ud over iPad og iPhone, se på Apples populære touchpads, men også på den måske lidt mindre populære touchbar på MacBook Pro.

Det ser ud til, at Apples kommende MR-headset er blevet designet efter tilsvarende principper. Bloombergs Apple-ekspert, Mark Gurman, har netop fået et ordentligt læs informationer fra sine kilder i firmaet omkring headsettet og dets features, og en af disse er at headsettet vil kunne bruges uden controllere.

I stedet vil headsettet kunne styres med håndgestikulationer ud i luften, lidt i stil med, hvad man ofte ser i science fiction-film. Det kan konkurrerende headsets som Metas Quest 2 og Quest Pro allerede, men visse funktioner på disse kræver alligevel controllere – såsom for eksempel opsætning af headsettet.

Fuldkrops-avatar i FaceTime

Men ifølge Gurmans nye informationer skulle dette altså ikke blive nødvendigt på Apples headset, selv om man må formode at man vil kunne bruge en controller sammen med visse spil. Hvis noget kræver indtastning kan det ifølge Gurmans kilder ske via en tilkoblet Mac, iPhone eller iPad – eller via et virtuelt ”lufttastatur”, som du kan taste på med samme hånd-tracking som nævnt ovenfor.

Hvis disse rygter holder stik vil det i givet fald passe perfekt med Apples vanlige strategi om at lade konkurrenterne om at håndtere børnesygdomme og tidlige eksperimenter og så lancere et strømlinet, avanceret produkt, der er klar til intuitiv brug. I dette tilfælde er det Meta, der har gjort forarbejdet med deres kun nogenlunde gennemførte håndtracking.

Et bud på Apples headset-design fra Ian Zelbo (Illustration: Ian Zelbo)

Ligesom på Quest-modellerne bliver hændernes bevægelser opfanget af de samme kameraer på fronten, der gør det muligt for headsettet at skabe en 3D-model af omgivelserne inde i brillen. Det er naturligvis også disse kameraer, der leverer et feed af omgivelserne, som brugeren så ser – med Mixed Realitys digitale tilføjelser og forandringer – inde i brillen.

Ud over hænderne forventes kameraerne også at kunne se resten af brugerens krop, og ifølge Gurmans kilder skal dette bruges til at skabe en realistisk avatar til brug i FaceTime, der kan vise hele personen og ikke bare ansigtet. Der sidder kameraer på indersiden af headsettet, der tracker brugerens øjenbevægelser, men disse kan angiveligt også bruges til at vise øjnene til resten af verden udenfor headsettet.

Luksusdesign i alu og glas

Som Gurmans kilder siger det, er der altså også en skærm på ydersiden af headsettet, hvilket giver mening, hvis man kigger på de designs, som hobbydesignere har lavet baseret på de beskrivelser af headsettet, der foreløbigt er sluppet ud. Du kan altså stadig få øjenkontakt med en bruger af Apples MR-headset på den måde.

Du kan dog også lukke helt af for omverdenen og bruge headsettet til Virtual Reality-oplevelser. En slags Apple Watch-agtig krone på headsettet skulle kunne skifte mellem MR og VR. Især VR-video skulle være et fokusområde for Apple, som angiveligt har hyret Hollywood-stjerneinstruktører som Jon Favreau til at lave indhold til headsettet.

Hvis headsettet kommer til at se ud som designeren Antonio De Rosa forestiller sig, kan man snildt se, hvordan der kunne være en skærm på fronten, der viser brugerens øjne (Mock-up: Antonio De Rosa).

Modsat Meta, der har gjort det muligt at indsætte en plastikdims i Quest 2-headsettet, så du kan have briller på inde i headsettet, er Apples headset tilsyneladende så fladt, at dette ikke kan lade sig gøre. I stedet vil Apple levere headsettet med speciallinser, der passer til dit syn. Hvordan det rent praktisk vil ske, især taget i betragtning, at mange menneskers syn forandrer sig gennem hele livet, må tiden vise.

Som vi tidligere har hørt, vil headsettet være selvkørende og altså ikke kræve opkobling til f.eks. en Mac, en iPhone eller en iPad, blandt andet ved brug af en M2-chip. Kobler du headsettet til en Mac alligevel, kan det bruges som en ekstra skærm. Derudover kommer der en sekundær chip i headsettet, der kaldes en Reality Processor. Selve headsettet skulle være udformet i aluminium og glas i stedet for plastik og altså have et luksus-agtigt design.

Det kræver prisen dog også – headsettet forventes stadig at koste 3.000 dollar, altså omkring 20.500 kroner før danske skatter og afgifter. Gurman mente at vide, at headsettet ville dukke op ved WWDC til juni, men nu siger hans kilder, at det kan blive før, og allerede i foråret. Headsettet skulle dog først komme på markedet til efteråret.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.