Forside * Featured

Kreditkortselskaber ændrer betingelser for at komme skjulte abonnementer til livs

-
Foto: Shutterstock.com

Den danske Forbrugerombudsmand står via EU-samarbejde bag skærpet indsats mod skjulte abonnementer

Et trick som svindlere benytter sig af for at narre penge ud af godtroende netkunder, er at sælge en vare billigt og herefter tilmelde kunden til et løbende abonnement. Dette gemt på en måde, så kunden ikke opdager at der nu løbende trækkes penge fra det kreditkort som blev anvendt til købet.

Den danske Forbrugerombudsmand har modtaget flere tusinde klager fra forbrugere, som er blevet trukket via deres betalingskort for betaling af et ”abonnement”, som de ikke var klar over, at de havde.

Annonce:

Forbrugerombudsmanden står, via et EU-samarbejde, bag en øget indsats mod disse skjulte abonnementer.

Forbrugervagthunden har nu fået kreditkortselskaberne Visa, Mastercard og American Express til at ændre deres vilkår. Det skal være med til  at forebygge svindel med skjulte abonnementer.

 

Ulovlig praksis

Forbrugerne skal give samtykke til betalinger – også til løbende betalinger som abonnementer – før virksomheder må trække penge på forbrugernes betalingskort.

“Det burde ikke kunne lade sig gøre at trække betalinger for et ”abonnement” fra forbrugeres konti, uden at forbrugerne har samtykket til betalingerne. Det kan det desværre, selvom det naturligvis ikke er lovligt”, fortæller Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, og fortsætter:

“Jeg forventer, at i hvert fald Mastercards og Visas nye vilkår vil gøre det sværere at trække betalinger for skjulte abonnementer”.

 

Ændrer vilkår

Det som de tre store kreditkortselskaber har forpligtet sig til, er at ændre deres vilkår for at sikre, at forbrugerne får tydelige oplysninger om abonnementsbetalingers størrelse og hyppighed, når forbrugerne indtaster deres betalingskortoplysninger. Dermed bliver det sværere for svindlere at skjule oprettede abonnementer.

”Fremover vil Mastercard og Visa stille udtrykkelige krav om, at eventuelle abonnementsbetalinger skal være oplyst, når vi indtaster vores kortoplysninger og accepterer betalingen på en hjemmeside, ligesom når vi betaler for en vare på hjemmesider”, fortæller Christina Toftegaard Nielsen, og slutter:

“Det er positivt, at kortselskaberne har ændret deres vilkår, da uberettigede træk af betalinger for skjulte abonnementer i en årrække har været et problem og desværre fortsat er det”.

 

Lovgrundlag

Efter PSD2 artikel 64 kan en betalingstransaktion kun anses for at være autoriseret, hvis betaleren har meddelt sit samtykke til at gennemføre betalingstransaktionen. Hvis der ikke er meddelt samtykke, anses betalingstransaktionen for uautoriseret. Artikel 64 er gennemført i dansk ret i betalingslovens § 82.

Hvis forbrugeren ikke får oplysninger om abonnementsbetalingerne, herunder størrelsen af beløbet og intervallet for betalingerne, på det sted autorisationen sker (betalingssiden), er det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugeren ikke har givet samtykke til abonnementsbetalingerne.

Kortselskaberne stiller krav om at virksomheder, for at modtage betalinger med selskabernes betalingskort, skal understøtte forpligtelsen til at give samtykke efter artikel 64. Understøtter kortselskaberne ikke dette, er det efter de forbrugerbeskyttende myndigheders opfattelse i strid med direktivet om urimelig handelspraksis artikel 5, hvorefter virksomheder skal udvise særlige færdigheder og den omhu, som man med rimelighed kan forvente, at de udviser overfor forbrugere. Bestemmelsen er gennemført i dansk ret i markedsføringslovens § 4 om god erhvervsskik.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.