Mens Netflix vil gå efter dem som deler abonnementet med nogen udenfor husstanden, så har Viaplay ikke tilsvarende i støbeskeen
Flere om samme streamingabonnement? Efter i flere år at have vendt det blinde øje til det, så vil Netflix nu gå efter dem som deler abonnementet. Men Viaplay har ikke noget tilsvarende i støbeskeen. Det skriver MediaWatch
En undersøgelse som analyseinstituttet Wilke har lavet for konferencen Copenhagen Future TV viser at 30% af de danske forbrugere deler – eller har delt – et streamingabonnement med nogen udenfor husstanden.
Og det er mere almindeligt blandt den yngre del af befolkningen. For personer under 40 år er det hele 52%.
I Viaplay Group, der ifølge Wilke råder over landets tredjemest udbredte kommercielle streamingtjeneste, kalder kommerciel direktør Kim Poder det for ”en velkendt udfordring”. Modsat Netflix mener han dog ikke at der er behov for indgreb.
“Hvis vi var meget bekymrede, ville vi selvfølgelig indføre sanktioner. Men det er noget, vi vender jævnligt og diskuterer internt såvel som med vores partnere”, fortæller han til MediaWatch, og fortsætter:
“Det er en balancegang for os, fordi vores primære hensyn er, at vores betalende kunder er glade og tilfredse med Viaplay. Vi ønsker derfor ikke at lave en masse benspænd for dem for at ramme en lille gruppe af kunder, der har misforstået, hvordan man kan bruge sit abonnement”