Tidal tester en tjeneste i USA, hvor du kan DJ’e med tjenestens musik direkte på platformen, mens Spotify lukker flere af sine live-producerede udsendelser.
Under pandemien var der ikke ret meget at lave for hverken live-musikere eller DJs, og det fik begge typer af musikleverandører til at finde på alternativer. For mange betød det f.eks. livestreaming af optrædener på f.eks. Instagram, YouTube og Twitch.
Men fordi live-musik typisk kræver mere fysisk udfoldelse end et DJ-sæt hjemme fra dagligstuen, var streaming af live-musik ofte kortvarig, mens online DJ-sæt kunne køre i timevis. Og det har nærmest skabt en hel DJ-kultur, der primært fokuserer på onlinestreaming.
Det prøver Tidal nu at sætte kløerne i. I USA tester tjenesten nu et livestreaming-initiativ, hvor alle og enhver kan sætte en lydstream i gang og så spille musik fra Tidal-kataloget til dem, der gider at lytte. Der bliver næppe tale om beat-mix og lækre overgange, men det er jo også en kunst i sig selv at sætte et godt musikudvalg sammen.
Det sidste har man jo kunnet via playlister i mange år, men Tidal har faktisk først indført deling af playlister for ganske nylig. Det skal også understreges, at dette initiativ er anderledes and ”Tidal for DJs”, der giver mulighed for at bruge Tidal-tracks i professionel DJ-software ude i klubberne.
Samme lydkvalitet uanset DJ’ens valg
Med live-initiativet kan lytterne modsat delte playlister ikke se, hvilke tracks, der ligger i kø til at blive afspillet, så DJ’en kan benytte sig af overraskelsesmomenter i musikvalget og skifte mening om det næste track efter at have loddet stemningen på sociale medier…eller efter sin egen mavefornemmelse.
Sådan en live-fornemmelse er naturligvis helt anderledes end en delt playliste, men der er et par kompromiser. Dels skal både DJ’en og dem, der eventuelt skal lytte med på DJ-sættet være betalende kunder med HiFi Plus-abonnement. Dels kan DJ’en måske nok vælge musik i hi-res, men den resulterende stream er foreløbig kun i 160 kbit/s AAC. Tidal siger dog, at kvaliteten kan blive øget senere.
Men hvor Tidal satser mere på live-fornemmelsen, gør Spotify det modsatte. Firmaet har bekræftet overfor Bloomberg, at der bliver skruet ned for de live-”radioprogrammer”, som Spotify har produceret i den senere tid. De store, populære produktioner som ’The Fantasy Footballers’ og ’The Ringer MMA Show’ får dog lov at blive.
Det er i stedet programmer med mindre lytterskarer, som får dødsstødet. De lukkede programmer omfatter blandt andre ’Doughboys: Snack Pack’, ’Deux Me After Dark’, ’The Movie Buff’, og ’A Gay in the Life’.