For første gang er streaming tv nu mere udbredt end traditionelt tv
For første gang har vi nået det vendepunkt, vi længe har talt om. Streaming er nu mere udbredt end traditionelt tv blandt de danske forbrugere. Det skriver TV 2 i en udmelding, med baggrund i udgivelsen ‘Streaming i Danmark’ fra deres analyseteam.
Siden streaming revolutionerede vores måde at se tv på, er det blevet diskuteret, hvornår de fremstormende streamingtjenester mon ville slå traditionelt tv.
Nu er vægtskålen tippet, og for første gang er streaming mere udbredt på tværs af alder, geografi og køn end traditionelt distribueret tv.
“Vi har længe talt om, at udbredelsen af streaming blandt danskerne ville overhale traditionelt tv, og nu er det sket. I 2022 streamer 3,7 millioner mennesker i Danmark hver uge, hvilket svarer til 65 procent af os, mens kun lige over halvdelen, nemlig 54 procent, ser traditionelt tv ugentligt”, fortæller Head of Market & Performance Measurement hos TV 2, Frederik Barnholdt, og fortsætter:
“Samtidig viser de nyeste tal fra seermålingen Nielsen, at streaming har så godt fat i den brede danske befolkning, at vi nu reelt kan tale om, at streaming er mere mainstream end traditionelt tv i Danmark”
Nye aldersgrupper og tjenester driver væksten
Den seneste vækst på streaming er drevet af andre tjenester og aldersgrupper end tidligere. Mens det i de første streaming-år var de unge forbrugere, der drev fremgangen på streamingmarkedet, skal fremgangen nu især findes i andre aldersgrupper.
Særligt de etablerede voksne fra 31 til 50 år streamer som aldrig før. Hver uge streamer 78 procent af danskerne i denne aldersgruppe, og med 74 daglige minutters streaming overhaler de 31-50-årige de unge mellem 21 og 30 år, der dog fortsat har et højt forbrug 69 daglige minutter.
Udviklingen hænger blandt andet sammen med det voksende udbud af streamingtjenester.
“I takt med at udbuddet af streamingtjenester og -indhold vokser, bliver streaming også relevant for de ældre aldersgrupper, der måske ellers ikke ville have tilvalgt streaming i samme grad som de unge, der har været frontløbere fra start”, forklarer Frederik Barnhold, og fortsætter:
“Mens det tidligere var Netflix og de unge, der drev væksten i forbruget og udbredelsen af streaming, skal fremgangen nu især findes blandt de danske streamingtjenester, eksempelvis tv-distributørernes tjenester, som i den grad har fået de ældre aldersgrupper med på streaming”.
Mange myter om streaming
Man kan læse mere om den aktuelle udbredelse og forbrug af streaming i første udgivelse i artikelrækken ’Streaming i Danmark’, som TV 2 står bag.
Formålet er at gøre viden om streaming mere tilgængelig for alle med interesse i streamingmarkedet og danskernes forbrugervaner.
“Det er der brug for, da der hersker mange myter og uklarheder om streaming. Og i dag har streamingtjenesterne en så stor gennemslagskraft og udbredelse, at vi er nødt til at kunne tale om dem og deres rolle i mediebilledet på et nuanceret og oplyst grundlag”, fortæller Frederik Barnholdt, og fortsætter:
“Hos TV 2 har vi et team af data- og analysekonsulenter, der hver dag overvåger og analyserer streamingmarkedet og danskernes forbrug. Derfor giver det rigtig god mening, at TV 2 bidrager til at gøre viden om streamingforbruget mere transparent og tilgængelig for alle”.
Datagrundlaget for TV 2s streamingudgivelser består af en bred vifte af kilder, både fra TV 2s adspurgte undersøgelser og seermålingen Nielsen, der siden januar 2022 har leveret målinger af danskernes streamingforbrug.