Forside * Fokus

Snart slut med flytilstand? EU tillader 5G-forbindelser i fly

-
(Foto: Daniel McCullough/Unsplash)

I stedet for blot en Wi-Fi-forbindelse kan du snart ringe, SMS’e og gå på nettet fra din smartphone under flyrejser.

Vi er efterhånden så vant til at kunne gå på nettet under flyrejser, at nogle bliver skuffede og andre nærmest vrede, når flyets Wi-Fi og Internetforbindelse ikke virker af en eller anden grund.

Vores Internet-forbrug i luften kan dog snart ændre karakter, i hvert fald når det gælder smartphones. Der er nemlig meget, der tyder på, at 5G-mobiltelefoni snart kan blive en realitet oppe over skyerne.

Annonce:

EU-kommissionen har nemlig justeret på de regler, der regulerer frekvensspektrummet for mobil kommunikation i fly. Ændringen betyder, at visse frekvenser nu er allokeret til 5G på fly og at man på den måde håber at undgå problemer med forstyrrelser af flyets radar og kommunikationen med instanser på landjorden.

Dette er ifølge den britiske avis The Telegraph muligt, fordi de førnævnte frekvenser er placeret i den del af spektrummet, der ligger over 5GHz, mens fly-radar typisk benytter frekvenser mellem 4,2 og 4,4 GHz.

Pico-celle ombord

Den type 5G-telefoni, der bruger frekvenser over 5GHz, er som oftest den, der også er kendt som mmWave-teknologi. Den kan komme helt op og ligge mellem 24 og 54GHz, og er den hurtigste af det nye 5G-teknologier. Den kræver dog også en kort afstand til senderen, men det er der råd for i et fly.

Smartphones vil nemlig ikke skulle forbinde sig til master på landjorden for at fastholde 5G-forbindelsen (hvilket jo også ville være svært, hvis man skal krydse et hav). I stedet forbindes smartphonen til en pico-celle, altså en lille mobilmast ombord i flyet, der så har forbindelse til nettet via satellit.

Pointen er dog, at man ikke længere vil skulle sætte sin telefon i flytilstand eller koble sig på flyets Wi-Fi for at gå på nettet fra den. I stedet sætter man sig bare i flysædet og gør, som man plejer, selv under start og landing. Eller rettere, det giver de nye EU-regler mulighed for.

Hvad de enkelte flyselskaber så vælger at gøre, er en anden sag. Det kan for eksempel sagtens være, at det stadig bliver forbudt at tale i telefon under start og landing, i tilfælde af, at flypersonalet skal give instrukser, hvis noget går galt. Telefonsnak kan også blive helt forbudt af hensyn til de øvrige passagerer. Det amerikanske flyselskab Delta har f.eks. forbudt telefonsamtaler af denne grund, til trods for, at det er muligt at bruge Wi-Fi-telefoni i deres fly.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.