Det tyske bilfirma eksperimenterer nu med at opkræve et abonnement for at tillade elbil-ejere at accelerere så meget, som bilen er bygget til.
Når økonomiske historikere kigger tilbage på de første årtier af 2000’erne, vil de formentlig tale om perioden, hvor abonnementsmodellen gav ejerskabsmodellen hård konkurrence. I stigende grad foretrækker forbrugere lejerskab over ejerskab i en voksende gruppe af kategorier.
Indtil nu har denne forandring dog primært været at finde i kategorier, hvor et givent produkt kan deles mellem flere brugere på en nem måde, eller hvor den fysiske fremtræden af et produkt kan reduceres kraftigt.
Eksempler på det første er hvordan deler alt fra huse, biler og haveredskaber på peer-to-peer-delingstjenester som AirBnB, LetsGo og WeUse. Hvorfor købe et sommerhus, en bil, eller en boremaskine, du kun bruger en gang imellem, når du kan leje dem af andre efter behov?
Eksempler på det sidste er naturligvis overgangen til server/skybaserede-løsninger på ting, der tidligere krævede lagring på fysiske medier. Altså f.eks. filer, apps, musik og film, som vi nu lagrer og henter fra fjerntliggende datacentre efter behov, hvad enten tjenesten hedder Dropbox, Microsoft 365, Spotify eller Netflix.
Sædevarme og batteri på abonnement
I mange af de sidstnævnte tilfælde betaler vi et beløb om måneden for det, der i hvert enkelt tilfælde ligger i et prislag, vi ikke behøver tænke så meget over (indtil antallet af abonnementer pludselig udgør en anselig omkostning hver måned).
Nu begynder vi imidlertid at se den næste bølge af abonnementsløsninger komme krybende på områder, vi ikke har set dem før. Et af disse områder er vores biler, som i stigende grad bliver præsenteret som platforme, hvor vi kan abonnere på forskellige tjenester. Det kan næppe overraske, at Tesla allerede er godt i gang med dette, f.eks. når det gælder selvkørende teknologi og batterikapacitet.
De traditionelle bilmærker er også kommet i gang. BMW er begyndt i det små ved at gøre sædevarmere til en abonnementsløsning i visse lande, og i Tyskland forsøgte firmaet sig også med at kræve et abonnement for at få Android Auto- og Apple Carplay-kompatibilitet i bilen.
Men det største skridt i denne retning til dato tages nu af Mercedes. I visse modeller blandt Mercedes’ EQE- og EQS-elbiler kan du nu købe hestekræfter på abonnement. Det skulle man jo ellers tro var noget af det mest centrale, du betaler for, når du lægger de temmelig mange penge, sådan en bil koster.
Skær et sekund af accelerationstiden
Helt præcis er der tale om at du betaler for at fjerne begrænsningen på, hvor mange hestekræfter, der slippes løs, når du træder på speederen. Uden abonnementet accelererer en Mercedes EQS 350 f.eks. fra 0-100 km/t på cirka 6,2 sekunder. Med abonnementet skæres der et sekund af accelerationstiden, så den lander på cirka 5,2 sekunder.
Foreløbig prøvekører Mercedes abonnementsløsningen i USA, hvor sådan et abonnement for de, der har ekstra travlt, koster 1.200 dollar, eller omtrent 8.600 kroner årligt (før danske skatter og afgifter kommer oven i).
Det er nok de færreste, der ikke kan undvære de ekstra sekunder, sådan et abonnement sparer. Men uanset anvendeligheden af abonnementet, peger Mercedes’ initiativ i retning af en trend. Akkurat som en computer, en smartphone eller et TV er bilen nu i stigende grad en platform, hvor der kan abonneres på tjenester, der udnytter hardwaren på en bestemt måde.
Så må det være op til kunderne og markedet at vurdere, om muligheden for at slå sådanne ting til og fra, når der allerede er betalt for hardwarekapaciteten, er såvel praktisk som fair. Hvad synes du? Giv lyd i kommentarsporet.