Du skal ikke regne med hifi-lydkvalitet eller afspilning af LP’er men konceptet er da sjovt, billigt og temmelig unikt.
Vinylplader er det oprindelige medie på markedet for indspillet musik. Jovist, Thomas Edison og et par andre producenter markedsførte da forhåndsindspillede magnetruller med musik på fra 1896 og cirka ti-femten år frem, men fra omkring 1912 begyndte de runde, sorte skiver at tage over, og fra 1916 dominerede grammofonpladerne som musikmedie.
Først derefter blev det kommercielle marked for indspillet musik et mainstream-marked. Pladerne dominerede i mindst 70 år, med kassettebånd som en stærk nummer to, indtil CD’erne for alvor fik tag i markedet.
For en tid gik vinylplader tilbage som dominerende musikmedie, men efterhånden som musikforbruget gik over på nettet, kom de sorte skiver tilbage igen og er nu det eneste fysiske medie med forhåndsindspillet musik, der har en nævneværdig markedsandel.
Der er dog en enkelt ting, der karakteriserer vinylplader som musikmedie, og som ikke deles af stort set nogle andre lydmedier i brug i dag: Du kan ikke selv indspille på dem. Andre musiklagringsmedier igennem tiden, fra SSD’er til kassettebånd, har på et eller andet tidspunkt givet mulighed for at du selv kunne indspille – eller kopiere – musikken derhjemme.
Ligner legetøj, men er ikke til børn
Fabrikation af vinylplader, derimod, har altid krævet store, industrielle maskiner. Først skal der skæres en acetat-master og fra den kan pladefabrikkernes store kopieringsmaskiner fremstille vinylplader, og ingen af disse processer er noget, de fleste har plads til hjemme i stuen. Indtil nu.
For med Record Factory-pladeskæreren er dette blevet ændret. Hvis du synes, den ligner noget fra Fisher-Price, Playmobil, eller LEGO er du ikke helt gal på den. Men bag Record Factory står Teenage Engineering, der er kendt for at lave professionelt musikudstyr der har et let legetøjs-præg. Firmaet laver blandt andet synthesizere, du kan bruge til rigtig musikproduktion, men som allermest minder om en lommeregner.
Du skal bruge nogle særlige 5-tommers skiver, som Teenage Engineering sælger, men har du en sådan skive, kan du indspille direkte fra en lydkilde koblet til det indbyggede minijack-stik. En skive kan holde 4 minutters musik ved 33 rpm og 3 minutters musik ved 45 rpm. Det er lige nok til en pop-single.
”Ultra-analog lo-fi”-lyd i mono
Og netop singleformatet er det eneste, du rigtig kan bruge Record Factory til. Den kan ikke afspille LP’er, men kun 7”-singler og de 5”-skiver, du selv laver på den. Til gengæld lover Teenage Engineering ”ultra-analog lo-fi”-lyd. Du skal altså heller ikke regne med at lydkvaliteten er specielt god…og det hele foregår i øvrigt i mono.
Så kunne man jo måske forledes til at tro, at der var tale om legetøj for børn, men det er ikke tilfældet. Faktisk anbefaler Teenage Engineering ikke, at børn under 12 år får fingre i Record Factory, fordi der er en masse små dele involveret. Den lille pladefabrik leveres nemlig som elektronik-samlesæt!
I virkeligheden er der tale om et japansk kitsch-produkt, designet af den excentriske, industrielle designer Yuri Suzuki. Record Factory bliver markedsført i Japan af Gakken, men i resten af verden er det altså Teenage Engineering, der markedsfører den. Den kan købes på Teenage Engineerings hjemmeside for 149 Euro, eller cirka 1100 kroner.
Eller rettere, den kan købes dér når den kommer på lager igen. Pladeskæreren blev nemlig meldt udsolgt midt under udarbejdelsen af denne historie.