Det handler om luftgennemstrømning og forskellige tuning-indstillinger, når Apples ingeniører diskuterer lydkvaliteten i Apples øretelefoner.
Mange af os er fokuserede på båndbredde til datagennemstrømning, og forskellige codecs til kompression, når det gælder lydkvaliteten i trådløse øretelefoner. I de kommende år kan vi forvente at se Bluetooth-opgraderinger, der langt om længe skulle give nok plads i data-tunnelen til at kunne sende hi-res-musik op til ørerne fra smartphonen. Men ifølge mindst én Apple-tekniker er det slet ikke nødvendigt endnu.
Esge Andersen har arbejdet som ingeniør med speciale i akustik hos Apple i 11 år, og for nylig fik britiske What Hi-Fi? mulighed for at tale med ham om, hvordan AirPods Pro 2 opnåede en bedre lydkvalitet end sin forgænger, og hvordan Apple har tænkt sig at gå ind i en fremtid, hvor Bluetooth-codecs kan levere den samme lydkvalitet som Apple allerede streamer på Apple Music.
Den måske mest overraskende udmelding fra Esge Andersen er at Apple tager de kommende års båndbredde-udvidelser helt med ro. ”Vi mener ikke, at det er codec’et, der begrænser lydkvaliteten på Bluetooth-produkter”, siger Andersen. Og selv om Apple-teknikeren siger, at Apple ”altid er klar til forandring”, virker det ikke som om, et codec-skift er nært forestående.
Det kan virke som en besynderlig udmelding, når man tager i betragtning, at codecs som Qualcomms aptX Lossless og Sonys LDAC netop er lavet til at øge lydkvaliteten i forhold til hvad der er standard i Bluetooth – en standard, der i øvrigt også er i gang med at blive opgraderet med LC3-codec’et for netop at gøre lyden bedre.
Luft og lydniveauer
Hvis codec’et ikke sætter grænserne, hvad gør så? Og hvorfor er andre firmaer end Apple så fokuserede på codecs? ”Vi mener stadig, der er store forbedringer at hente uden et codec-skift”, siger Esge Andersen, der således forsvarer, at Apple stadig kun tilbyder AAC og SBC (den nuærende standard for Bluetooth), selv i de dyre øre- og hovedtelefoner.
”Det nuværende codec-valg afspejler vores fokus på stabilitet”, fortæller Andersen. Det er altså vigtigere for Apple at give brugerne en oplevelse uden afbrydelser end at kunne køre bitraten på musikstreams op over 256 kbps, som er den maksimale bitrate for AAC. Men derudover forklarer Esge Andersen, at Apple har skruet på andre parametre, der også har indflydelse på lydkvaliteten:
”God lyd handler om, hvordan vi flytter luft i produktet…så vi sørger hele tiden for at inkludere luftgennemstrømningen i designprocessen”. Således er det ifølge Andersen et luftudtræk bagpå AirPods Pro 2, der giver øretelefonerne en rene gengivelse af de højeste frekvenser og en tydeligere gengivelse af basfrekvenserne. Netop lydens åbenhed er noget, mange anmeldere har rost ved AirPods Pro 2.
Men derudover har Apple tænkt over den førnævnte stabilitet på en anden måde, nemlig at lydkvaliteten holdes stabil uanset hvilken lydstyrke, der lyttes ved. AirPods Pro 2 giver ”den samme lydsignatur ved lavt lydniveau som ved et højt” ifølge Esge Andersen. Dette er opnået ved at tune lyden separat for de forskellige lydniveauer. Når der skrues op eller ned aktiveres en ny indstilling, der giver den samme lydfornemmelse som ved højere eller lavere lyd.
Du kan læse hele interviewet med Esge Andersen her.