Apple anklages for at gå til angreb på Metas forretningsmodel og forsøge at blokere Spotifys entré på lydbogsmarkedet.
Det er ikke nogen hemmelighed at Mark Zuckerberg og Tim Cook ikke kan lide hinanden. Der har længe været udvekslet høfligt formulerede ubehageligheder i offentligheden mellem de to techgigant-ledere, især når det gælder brugernes privatliv og det potentielt kommende Metavers.
Det er heller ikke nogen hemmelighed, at Zuckerbergs gode ven, Daniel Ek fra Spotify, har lignende problemer med Cook og Apple. Spotifys klage over Apples kommission på Spotify-abonnementer, der sælges gennem firmaets iOS-app har været medvirkende til at EU-kommissionen nu kigger nærmere på Apples forretningspraksis.
Men nu har Apple i al stilhed foretaget nogle ændringer i deres forretningsvilkår og praksis, der nærmest går efter struben på to af Metas største indtjeningskilder, Facebook og Instagram. Og samtidig siger Spotify nu, at Apple prøver at sabotere deres nye lydbogs-initiativ.
For nu at starte med det første, så handler det om at Apple har indført en ny formulering i deres App Store-betingelser, der nærmest er rettet direkte mod Facebook og Instagram. Ud over personligt målrettede annoncer kommer en stor del af de to tjenesters indtægter fra de såkaldte ”boosts”.
Sammenlignes med køb i apps
”Boosts” er, når professionelle brugere af tjenesterne betaler for at få deres indlæg vist i flere brugeres feeds, eller blive placeret mere prominent i disse feeds. Det er en af de måder, små virksomheder, der måske ikke har råd til store annoncekampagner, kan købe lidt opmærksomhed på de store, sociale medieplatforme.
Men hvis sådan et boost købes via en iOS-app, mener Apple, at de har ret til kommission af købet, fordi app’en er blevet hentet i App Store. Den nye ændring i forretningsreglerne sidestiller dermed boosts med in-app-køb af genstande i spil og lignende. Den nye formulering henviser specifikt til boosts og er dermed nærmest direkte rettet mod Metas forretningsmodel.
En talsmand fra Meta siger til The Verge, at ”Apple har tidligere sagt, at de ikke ville kræve en andel af app-udviklernes reklameindtægter, men de har tilsyneladende ændret mening. Vi vil dog fortsat arbejde for at give små virksomheder nemme måder at annoncere og gro på via vores apps”
Vredt blogindlæg
Som nævnt er det dog ikke kun Meta, der er utilfredse med Apples nyeste forretningspolitikker. I et blogindlæg skyder Spotify med skarpt overfor Apple, der er firmaets nærmeste konkurrent på musikstreamingfronten. Ifølge indlægget har Apple tvunget Spotify til at sælge lydbøger på en måde, der gør dem mindre konkurrencedygtige – især overfor Apple Books.
Spotify skriver, at Apple afviste firmaets lydbogs-salgssystem tre gange, fordi det angiveligt ikke fulgte betingelserne i App Store. Det har tvunget Spotify til hemmeligholde priserne på lydbøgerne og i stedet emaile et link til brugeren, hvorigennem vedkommende så kan købe lydbogen.
Ifølge Spotify forhindrer det brugerne i let at sammenligne priser på lydbøgerne, hvilket streamingtjenesten mener er et brud på den fri konkurrence på markedet. En talsmand fra Apple har sagt til New York Times, at Apple gav Spotify ”klare instruktioner om, hvad der skulle ændres og da ændringerne blev foretaget, blev app’en godkendt”.
Daniel Ek udtaler i blogindlægget, at Apple ”i forbindelse med lydbogslanceringen endnu en gang har vist, hvor langt firmaet vil gå i forhold til App Store-reglerne, når det gælder om at give konkurrenterne dårligere forretningsvilkår”. Ek udtrykker også utilfredshed med at Spotify nu har ventet i fire år på resultatet af den klage over Apple, firmaet indgav til EU.