Det nye tiltag er samtidig endnu et indspark i striden om Apples og Googles app-kommission.
Tjenester som Apple Music og Tidal er umiddelbart de første tjenester, man kommer til at tænke på, når snakken falder på konkurrenter til Spotify. Siden Spotify fik stor succes med podcasts, kan man måske også nævne Googles og Apples podcast-tiltag.
Men nu kan Spotify også tilføje endnu en rival, nemlig Amazon og dennes markedsledende lydbogstjeneste, Audible. I hvert fald i USA, hvor Spotify nu giver adgang til lydbøger oven i musikken og de mange podcasts.
300.000 af slagsen er tilgængelige for amerikanske Spotify-kunder, der kan lytte til dem, akkurat som de kan lytte til resten af indholdet på tjenesten. Det er dog kun meget få lydbøger, der kan betragtes som en del af et betalt abonnement, og det vil typisk være de titler, der kan fås gratis andre steder.
Langt de fleste titler kræver ekstrabetaling, hvilket er noget, Spotify-brugerne ikke er vant til at se i Spotify-app’en. Fordelen er naturligvis, at brugerne ikke behøver skifte app, når de gerne vil lytte til en bog i stedet for musik eller podcasts.
Provokerer Apple på samme måde som Epic
Det er dog bemærkelsesværdigt, at du ikke kan købe lydbøgerne direkte i Spotify. Hvis det var tilfældet, ville det nemlig være et in-app-køb, og Spotify ville skulle aflevere 30% af indtægterne til Apple og Google – noget Spotify klagede til EU over for flere år siden, og som EU siden har reageret på.
I stedet bliver brugerne omdirigeret til Spotifys hjemmeside, hvor de kan købe lydbogen, der derefter vil dukke op i deres brugerprofil i Spotify-app’en. Det ligner lidt den strategi fra Epic Games, der fik Apple til at sagsøge dem og endte i en af de mest omtalte tech-retssager i årevis.
Selv om Spotify er et svensk firma med ejere fra flere lande, er der en god grund til at tjenesten starter med lydbøgerne i USA. Fordi markedet for streaming af lydbøger i forvejen er ret udviklet i USA, kræver det ikke ret meget arbejde, rent rettighedsmæssigt, at give folk adgang til at lytte.
Ifølge et interview med lydbogschef Nir Zicherman på Spotifys blog vil Spotify lære af erfaringerne fra USA, før de begynder at udbyde lydbøgerne ”i andre markeder”. Der kan altså gå lang tid, inden danske Spotify-kunder også vælge kan samle alle deres lyd-aktiviteter under samme app.