Populære apps som TikTok, Instagram og Snapchat fungerer ikke ordentligt på adskillige iPhones 14 Pro-eksemplarer ifølge videoer og brugermeldinger på nettet.
Optisk billedstabilisering er en glimrende opfindelse, især for os midaldrende medlemmer af menneskeracen, der måske ikke er helt så stabile på hænderne, som vi har været. Men det hjælper ikke ret meget, hvis kameraet allerede ryster af sig selv.
Det synes at være den første store børnesygdom på iPhone 14 Pro, der begyndte at blive leveret til folk i fredags. Som det næsten altid er tilfældet, er der problemer, der først dukker op, når produktet kommer i brug ude i den virkelige verden. Men denne børnesygdom er en af de mere alvorlige.
Det lader nemlig til, at visse iPhone 14 Pro-eksemplarer ikke arbejder særlig godt sammen med tredjeparts-apps, der anvender kameraet i smartphonen. Og det er naturligvis et problem i en verden, hvor store dele af befolkningen laver indhold til TikTok, Instagram, og Snapchat dagligt.
Når kameraet aktiveres i netop disse tre ultrapopulære apps, begynder billedet at ryste som om der var et kraftigt jordskælv i gang, hvor brugeren befinder sig. Det skriver 9to5Mac, der også melder om problemer med autofokus og manuel fokus.
Apple: Løsning i næste uge
Brugere, der har oplevet problemet, har lagt videoer op af fænomenet på blandt andet Reddit og Twitter, og som det kan ses herunder, er der ikke blot tale om små rystelser, der måske kunne attribueres til brugeren.
Well I found my first iPhone 14 Pro Max bug… 😂😂 pic.twitter.com/WhuOrcqdph
— Naaackers (@Naaackers) September 17, 2022
Der er endda flere brugere, der melder om ”knasende” lyde og ”mekanisk” støj, når de tre ovenstående apps bliver brugt. Det er næppe tilfældet, men det virker som om, TikTok, Instagram og Snapchat sætter kameraet under pres på en måde, der får de fysiske elementer til at opføre sig forkert. Og det er selvsagt ikke ret godt.
Af samme grund har Apple også været hurtigt ude med en melding om at de er klar over problemet og har en løsning klar. ”Problemet vil blive løst med en softwareopdatering i næste uge” siger en Apple-talsmand til Engadget.
Det siger noget om situationens alvor, at Apple er så hurtigt ude med en melding. Ofte kan der godt gå et par dage, mens Apple undersøger hvor udbredt problemet er, før firmaet overhovedet anerkender en børnesygdom. Og der kan gå endnu længere, før problemet bliver løst, fordi Apple tager sig tid til tjekke, at problemet løses fuldstændigt, før en softwareopdatering ryger ud til brugerne. Men altså ikke denne gang.