Der går rygter om at HBO Max bliver reduceret til en fane i en app baseret på Discovery+. Samtidig fortsætter Paramount+ sin raketfart mod streaming-superligaen.
Der lå tilsyneladende mere bag historien, vi bragte for et par dage siden, om den forliste film ’Batgirl’. HBO Max-filmen, der har et produktionsbudget på over en halv mia. kroner, er blevet smidt i skraldespanden til trods for, at den næsten er færdig. Det viser sig dog muligvis at være et tegn på et langt større problem.
Som bekendt er ledelsen i det nyfusionerede Warner Bros. Discovery primært domineret af Discovery. Og det ser nu ud som om, de gør klar til at smide hele HBO Max i den samme skraldespand som ’Batgirl’. Vi har tidligere rapporteret om, at der var en sammensmeltning af de to tjenester på vej, hvilket formentlig ville betyde en helt ny app.
Men nu ser det ud som om, HBO Max-app’en heller ikke overlever. The Wrap skriver, at udviklingsholdet bag app’en og tjenesten forventes at blive reduceret med 70%, og sitets kilder siger, at medarbejderne lige nu ”flipper ud” af skræk for at miste deres jobs. De nye bosser foretrækker angiveligt Discovery+-app’en og den bagvedliggende tjeneste.
I stedet for at smelte de to sammen, ser det altså lige nu ud som om, at HBO-indholdet i stedet bliver en fane i en ny version af Discovery+-appen, måske under et nyt navn. HBOs indhold skulle dog være sikret, til trods for at ’Batgirl’ er røget ud, og at seks film lavet direkte til HBO Max er forsvundet fra tjenesten uden forklaring.
Skal ’Max’ dø eller genfødes?
Når det gode indhold under HBO-navnet skulle være sikret, er det fordi Casey Bloys, der har haft ansvaret for det i flere år, har skrevet en ny, fem-årig kontrakt med Warner Bros. Discovery ifølge Variety. Men er det så bare ”Max”, der ryger sig en tur? Kommer al tidligere HBO-Max-indholdet ind under HBO-navnet?
Det er et godt spørgsmål. Flere af tjenestens originale produktioner er blevet præsenteret som ”A Max Original” i deres introduktioner, så måske kommer den nye app og tjeneste til at være baseret på Discovery+’ teknologi, men bære navnet Max? Warner Bros. Discovery har regnskabsfremlæggelse senere i dag, så måske kommer der nyt om sagen der.
Mens HBO Max og Discovery+ slås med sine egne identiteter, går det støt fremad for en af de to tjenesters konkurrenter. Paramount+ er gået fra at være en lille trussel mod de største streamingtjenester til at ligne en seriøs rival.
Hastig vækst
Selskabet bag, ViacomCBS, har netop fremlagt sit regnskab for andet kvartal, og her kan man se, at Paramount+ har hentet 3,7 millioner nye abonnenter i kvartalet og dermed er kommet op på 43 millioner brugere alt i alt. Medlemstilgangen ville have været endnu mere imponerende, hvis Paramount+ ikke havde trukket sig ud af Rusland på grund af invasionen af Ukraine. Det kostede tjenesten 1,2 mio. nye abonnenter.
Ifølge ViacomCBS skyldes væksten i abonnenter primært, at tjenesten er blevet udvidet til nogle store lande i perioden, herunder Storbritannien, Irland og Sydkorea. Samtidig har Paramount+ haft nogle store premierer i kvartalet, såsom ’Star Trek: Strange New Worlds’ og ’Halo’.
Der er naturligvis stadig langt fra 43 millioner til Netflix’ 220 millioner abonnenter eller de næsten 138 millioner, der abonnerer på Disney+. Men man skal huske, at Paramount+ for det første ikke er at finde i lige så mange lande og ikke har været på banen lige så længe. Hvis Paramount+ fortsætter sin væksthastighed, vil der dog ikke gå mere end et par år, før de er oppe i samme liga som de helt store tjenester.