I kommende versioner af Google TV vil der være op til 50 gratiskanaler til rådighed, viser et dyk ned i app-koden. Selv om mange af dem næppe kommer til Danmark, er tendensen tydelig på tværs af streamingplatformen – der skal både udbydes betalings- og gratisabonnementer.
Der var mange, der dømte reklamefinansieret TV ude, da Netflix’ abonnementsmodel blev dominerende på streamingmarkedet. Især, da modellen blev en standard, som stort set alle de store selskaber, fra Amazon over Disney til Apple valgte at følge for deres streamingtjenester.
Men så skete der to ting. Dels fik det brede publikum tilsyneladende ”abonnements-udmattelse” ved udsigten til at skulle abonnere på tjenester i et omfang, hvor de lige så godt kunne abonnere på kabel-TV. Dels kom COVID-19 væltende og øgede efterspørgslen på indhold, fordi folk verden over i højere grad tilbragte tid derhjemme.
Disse to ting i kombination satte en stopper for abonnementsmodellen som standard-model. Da Netflix blev ramt af abonnementsnedgang, var det første, streaminggiganten gjorde, at begynde at tale om delvist reklamefinansierede abonnementer. På det tidspunkt havde flere af Netflix’ mindre konkurrenter, herunder Paramount+, Peacock, og Hulu, allerede vist, at det var farbar vej.
Platformene gør det samme
Dertil kom alle de mindre reklamefinansierede indholdsudbydere, der pludselig oversvømmede markedet såsom Pluto TV og Tubi TV (ejet af henholdsvis Paramount og Fox) og så ikke mindst en række gratis, reklamefinansierede tjenester fra hardware-producenterne: Crackle fra Sony, Samsung TV Plus, og Roku TV er blot nogle af eksemplerne, ligesom Amazon nu har lavet IMDB TV om til en ny gratistjeneste ved navn Amazon FreeVee.
Skal man stole på 9to5Google er Google dog også på vej med gratiskanaler til Google TV-platformen. Sidens kode-detektiver har kigget dybt i en kommende opdatering til Google TV/Android TV, og har fundet tekst ombord, der indikerer, at Google vil tilbyde 50 kanaler kvit og frit.
Det passer med rygter, der allerede huserede for et års tid siden, men nu er tingene pludselig blevet meget mere konkrete. Oversat lyder teksten ”Nyd 50 kanaler med live-TV uden behov for at abonnere, registrere dig, eller downloade noget”, hvilket jo i høj grad peger på, at noget er på vej.
Derudover refererer kode-teksten også til disse kanaler som ”Google TV-kanaler” og at disse skulle være en god blanding af ”nyheder, sport, film og TV-serier”. Som kronen på værket ligger der også en grafisk fremstilling af mange af kanalerne i koden i form af et billede, som du kan se herover. En række af de amerikanske hovedkanaler, som ABC og NBC er f.eks. inkluderet.
En klar tendens
Men her er det, at geografiske begrænsninger og rettigheder kommer ind i billedet. For selv om ejere af Sony-skærme med Android TV, fans af NVIDIA Shield-platformen samt naturligvis Googles egne, nyere Chromecast-modeller med Google TV kan se frem til gratiskanaler, vil det helt sikkert ikke blive de samme kanaler, der er tilgængelige i Danmark som i Googles hjemland.
Med mindre, der er tale om produktioner, gratiskanalerne selv producerer (som f.eks. på nyhedskanalerne) er indhold som film og TV-serier formentlig kun licenseret til visse territorier og det er derfor langt fra sikkert, at de alle kan ses i Danmark. Det kan man også se på Samsungs tilsvarende tjeneste, Samsung TV Plus, der i USA har hele 200 kanaler, omtrent ti gange så mange som i Danmark.
Hvorvidt, der kan skaffes adgang til kanalerne via VPN (og om indholdet overhovedet er besværet værd), vil tiden vise. Men som tendens betragtet er det alligevel interessant, at Google også springer med på det reklamefinansierede vogntog. Det ser ud som om, stort set alle udbyderne vil have en abonnementsbaseret tjeneste og en gratis/billigere tjeneste for dem med mindre budgetter til streamet underholdning.