Forside * Tests

TEST: ScansonicHD MB5B gulvhøjttaler – ulv i engleklæder

-

TEST: ScansonicHD MB5B gulvhøjttaler


HIFI REVIEW:

Annonce:

Produkt:  ScansonicHD MB5B, 2.5 vejs kompakt gulvhøjttaler med bånddiskant.

Land: Danmark

Pris: 47.999 pr. sæt i sort/hvid, merpris for valnød finish.

Venligst stillet til rådighed af Dantax Gruppen. 

Mere info om ScansonicHD finder du her


Dantax vil tilbage med højttalere til alle!

ScansonicHD er et genoplivet dansk højttaler brand, der produceres af Dantax gruppen i pandrup, der også står bag high-end højttalere under mærket Raidho.

ScansonicHD produkterne kommer i 3 forskellige serier i forskellige prislag, hvor din anmelder har fået fingre i et sæt af de andenstørste gulvhøjttalere i topserien der hedder MB, nemlig modellen MB5B, der er en slank velformet sag på 25 kilo, der benytter koncepter kendt fra high-end søstermærket Raidho. 

Stor MB familie

MB Serien byder også på en Center MB højttaler til Kr. 9.999.-, og en subwoofer MB10 med en 10″ bas enhed til Kr. 8.999.- og den lille to-vejs MB1B starter med priser fra kr. 14.999.-.  Resten af MB serien er gulvhøjttalere i samme design med vekslende antal enheder og dermed output/dyb bas egenskaber.   Den store familie gør det nemt at udvide til f.eks surround eller opgradere med mere bas ved hjælp af den matchende subwoofer.

Kulfiberlook på den sorte udgave af MB5B

Design:

Ude af kassen, bemærker man straks at der her er tale om en ret slank og elegant udformet gulvhøjttaler med 3 port huller nederst i soklen.  

MB5B er udstyret med integrerede, justerbare “bløde spikes” der også vinkler højtaleren let bagud, og kan justeres individuelt til skæve eller ujævne gulve, hvilket giver en ekstra elegant fremtoning.   

Da min bedre halvdel ser den i hvid,  nikker hun anerkendende og siger “ikke værst!”.    De ser “lette” ud i boligindretningen.   Jeg har fået et sæt frontstof (ekstra tilbehør), og med dem på, er der faktisk tale om en ganske diskret højttaler, der med sin smalle front, og dråbeform ikke gør så meget visuelt væsen af sig i en almindelig stue.  Det er en skideflot højttaler i mine øjne og de føles LÆKRE til prisen, der til knap 47.999.- (incl 9.600.- i omsætningsskat til staten), kan vise sig at være et knaldtilbud, hvis de performer i nærheden af Raidho højtalerne der er designet af de samme folk, og er langt, langt dyrere. 

“ikke værst” sagde hun da hun så den i hvid

MB5B fås i sort, hvid og mod en merpris kan de også fås i en meget lækker valnøddetræfinish.  Den justerbare fod er udført i lækkert aluminium. 

“….hun nikker anerkendende og siger “ikke værst!”. 

Din anmelder synes at de tager sig afsindigt godt ud i valnød!

Teknik:

MB serien fangede i første omgang min interesse, grundet den nye bånddiskant fra samme hånd som dem der bygger de eksotiske Raidho højttalere.  Dermed må der være noget erfaring til stede herfra, og det resultat ville jeg gerne høre.

 MB5B er reelt en 2 1/2 vejs højttaler, hvor tre af de fire 5,25” drivere lavet af kulfiber er dedikeret til bas op til 250 Hz.  Den sidste er dedikeret til mellemtone og spiller op til 2.600 Hz hvor den forseglede bånddiskant tager over.   Frekvensgang er opgivet til 29 Hz – 40 Khz, nominel impedans 4 ohm, følsomhed 90 db ved 1 Watt mål i 1 meters afstand.   Der er altså tale om en højttaler med fornuftig følsomhed, der vil kunne byde op til dans selv med relativt moderate forstærkere. 

De kraftige små 5 1/4″ drivere har membraner lavet i kulfiber

Hvorfor bånddiskant?  (vs. dome diskanter).

Bånddiskanten (i mine kredse kendt som en Ribbon Tweeter),  blev født nogenlunde samtidig med båndmikrofoner (som bruger lignende teknologi). Det er et design, der gør op med stort set alle elementer i den traditionelle driver. Den har en ultra tynd metal membran der er utrolig let, fleksibel og ophængt i et elektromagnetisk felt.   De kan nemt være 10 gange lettere end f.eks dome diskanter, og har praktisk talt ingen iboende strukturel stivhed i sig selv, da de drives jævnt over hele deres overflade og bevæger sig som reaktion på et tilstødende magnetsystem – der så at sige “oplader feltet”. 

Det betyder også, at de naturligvis er meget følsomme og nemt kan gå i stykker.  

Dome diskanter har brug for et ophæng for at fungere, hvilket introducerer mere masse (og endnu mere når de har ferrofluid i svingspolens spalte). Det gør dem teoretisk sværere at kontrollere, hvilket kan introducere højfrekvente resonanser, som under de rigtige omstændigheder kan være ret udtalte. (Selvfølgelig findes der også tilsvarende high-end dome diskanter fremstillet af ultralette eksotiske materialer som beryllium (se f.eks testen af Revel M126B her), titanium, Carbon Graphite (se f.eks testen af Technics SB-R1 her) , Zylon (se f.eks testen af Yamaha NS-5000 her) og lignende,  der overkommer nogle af de problemer som “tungere” dome tweeters kan have.)

Den forseglede bånddiskant i MB serien

Netop fleksibiliteten og den meget lave masse ved bånddiskanter, – er det der giver lynhurtig reaktionsevne.  Dette sammen med manglen på fysisk affjedring er altafgørende, og teoretisk en mulighed for at gengive endnu finere detaljer kombineret med en utrolig transient respons, hvor alle de små hurtige dynamiske ændringer i levende instrumenter kan gengives med en følsom indlevelse. 

Netop fleksibiliteten og den meget lave masse ved bånddiskanter, – er det der giver lynhurtig reaktionsevne.”

Selvom bånddiskanter kan virke som det oplagte valg for enhver højttaler, er der også nogle ulemper.  Eksempelvis usædvanlig lav impedans. De er også ekstremt svære at lave, –  og skal de være rigtig gode, bliver de ofte meget dyre at fremstille.  Samtidig er de også begrænset til de højere frekvensområder, hvor mange dometweeters kan gå noget længere ned i frekvens og dermed “møde” en woofer nemmere.   

Det er derfor sjældent at støde på (gode) ribbon tweeters i billige 2 vejs højttalere. De benyttes oftest i 3-vejs systemer, hvilket giver sine egne udfordringer med fase og højttalerplacering. (læs f.eks mit review af Yamaha NS-5000 her).    Lyd karakteren er naturligvis også forskellig fra tweeter til tweeter, men med alle erfaringerne fra de eksotiske Raidho højttalere, bør firmaet fra pandrup have erfaringsgrundlaget til at lave en mere tilgængelig højttaler der også benytter teknikken. 

Firmaet fra Pandrup har stor erfaring med brug af bånddiskanter, der benyttes i en meget sofistikeret udgave i firmaets eksotiske Raidho brand. Her er det et sæt fra topserien TD 1.2

Med andre ord, skulle det gerne love godt for detaljer, opløsning & delikatesse.  Jeg er oprigtigt spændt på at lytte en hel masse, med retten til at blive klogere. 

Lytteindtryk

Næsten alle test tracks benyttet kan findes på Stjernholm Reviews “Sonic Snacks” playlisten på din favorit streaming tjeneste. 

Tilspillet og klar

MB5B Sættet jeg har fået leveret skulle være ganske godt til spillet til (jævnfør den fremmelige og rare repræsentant),  og derfor klar til kritisk lytning. Jeg stiller dem op der hvor jeg normalt har mine reference Technics SB-R1 højttalere stående, hvor disse spiller med en god balance, så jeg tænker samme placering af de elegante ScansonicHD MB5B er et godt udgangspunkt med en del toe-in mod lytte positionen for at minimere tidlige refleksioner.   

Rummet er ca 7 x 7 meter, 2,4 meter til loft, og der er godt 2,5 meter i mellem højttalerne, med det samme til hhv. venstre og højre øre (ja, jeg har en lasermåler 😄). Der lyttes næsten altid ved et relativt “realistisk” niveau, hvilket stiller krav til især den dynamiske formåen.  


Setup anvendt:

ROON (files & Tidal HIFI) -> Lyngdorf MP50 Pre/Processor -> Nuprime Evolution One Power amps -> ScansonicHD MB5B

Kabler:  Sommer Epilouge Micro XLR interconnects,  Viablue SC-4 T6 speaker cable

Power: Furman P-6900 AR E


Første track fra playlisten (find den på din streaming tjeneste her) er Claire Martins udgave af “black coffee”, der præsenteres temmelig mudret. Min første indskydelse er at forsøge mig med at bruge noget rumkorrektion og høre hvad der sker.    

Der er brug for rumkorrektion her!

Efter en roomperfect kalibrering i Lyngdorf MP processoren, bliver jeg nu præsenteret for en væsentlig mere balanceret respons fra højtalerne, hvor bas definitionen pludselig er langt bedre, men stadig en smule “mudret” til min smag.  Jeg laver derfor et yderligere dyk på et par dB omkring 200 Hz, hvilket bringer balancen tættere på mine præferencer.    Jeg kunne formentlig også have opnået et lignende resultat ved at flytte MB5B længere ud fra bagvæggen, men får på denne måde udnyttet den akustiske forstærkning til at få større headroom.  Den svedige gulvbas på Casandra Wilsons “Strange Fruit  har nu fået karakter, snap og mere indsigt, der hvor der før var for “mudret”.   

Shelby Lynnes fede coverversion af “Just a little lovin”, synes jeg at præsentationen er noget “afrullet” i toppen, og A/B sammenligner derfor direkte med et sæt af de eksotiske Raidho TD1.2 jeg også har til review.   Ganske rigtigt, er MB5B`erne noget mere “afrullede”, hvilket giver en ret varm klangkarakter, der klæder meget moderne rock og popmusik godt. 

Jeg åbner derfor lyden mere op til min smag, ved at lave et high shelving filter der løfter 2 dB fra ca 3200 Hz, hvilket tilfører mere af den luft jeg savnede i forhold til min reference og Raidho TD 1.2.   Jeg lytter altså nu med Roomperfect rumkorrektion, med et voicing filter der giver yderligere dæmpning ved 200 Hz og et lille løft fra 3200 Hz og op, før at jeg føler mig komfortabel med balancen.   Dette skal ses i relation til mit rum og min højttaler reference som jeg naturligt sammenligner alt med, og indikerer i første omgang for mig, at MB5B måske er mindre optimale i mit rum, ELLER tunet til en særlig lydkarakter fra designernes side.  Det er interessant at opleve, hvordan to højttalere på den måde kan performe vidt forskelligt i samme rum med samme placering og udstyr.  

Det er interessant at opleve, hvordan to højttalere på den måde kan performe vidt forskelligt i samme rum med samme placering og udstyr. “

Nu er jeg,-  som man kan konstatere ved at lytte til “Sonic Snacks” playlisten, –  ret bredt funderet med musik, der dog for det meste undgår tidens musik og dens overkomprimerede, livløse, asmatiske, raspende, smalfrekvensspektrede, krænkelsesparate autotunede lyd, der på systemer tunet til realistisk gengivelse, simpelthen afslører hvor forfærdeligt det står til med de soniske kvaliteter 😄, til stor sjælelig smerte.  

Er man til den slags musik (og det kan jeg sagtens også være!) , er MB5B perfekt tunet, og er væsentlig mere fornøjelig i disse genrer end mere neutrale højttalere, , hvilket en tur op og ned af “TIDAL playlisten “Sommerhits 2022” hurtigt afslører… 

Lad mig danse nøgen!

Min IQ falder omgående mindst 50 points (til næsten nul vil nogen måske sige 🤪) og meget passende ved lyden af “STOR MAND” med Tobias Rahim/Andreas Odbjerg. IQ`går fra hovedet og lige ned i fødderne, giver mig lyst til at danse nøgen med en stor sommer cocktail i hånden, sammen med overvejelsen om jeg i virkeligheden skal være non-binær og få nogle tatoveringer.    Lige nu, er jeg på nippet til at konkludere,  at MB5B er mere atletiske partyboys end high-fidelity formidlere af de mest fintfølende akustiske opvisninger.  Festen fortsætter med Lizzo og “about damn time”, der står med en fed, punchy og imponerende tung bas der sætter stuen i party mode, sprød vokal og en stor spredning i lyden.   Det her kan de bare, og tilmed fra et slankt, elegant kabinet, der ikke dominerer rummet. 

Det her kan de bare, og tilmed fra et slankt, elegant kabinet, der ikke dominerer rummet. “

Soundstage

Tilbage i intellektuel mode i tryg havn,  spoler jeg tiden tilbage, til en af min fars plader, jeg mindes som var det,  der som ung hiphop/dance DJ rent faktisk gjorde mig interesseret i HIFI og andet musik…  Nemlig Harry Belafonte “live at carnegie hall” fra 1959, der er et fremragende eksempel på en fascinerede koncertoplevelse der manifesterer sig lige midt i din stue, på en måde der bare suger den der vælger at lytte, –  ind i noget man måske ellers aldrig ville høre. … eller rettere:  sådan virkede det på mig.  Jeg lytter stadig til den plade, når jeg lige skal mindes om, hvorfor jeg gør det jeg gør.   

MB5B leverer med sine bånddiskanter en bred lyd, hvor spredningen på det vertikale plan er ret stor.  Stereo perspektivet er udmærket, men nok ikke det mest præcise eller dybe (igen, i sammenligning med min reference der benytter coaxial teknik, der er suveræne i denne disciplin i et smalt “sweetspot”).  Til gengæld er “sweet spottet” her dejligt stort, hvilket gør det muligt for flere at lytte fokuseret på samme tid, eller bare have et mere afslappet forhold til lyttepositionen, noget som mange nok vil sætte pris på og ikke mindst “familievenligt”.   

“sweet spottet” er dejligt stort, hvilket gør det muligt for flere at lytte fokuseret på samme tid, eller bare have et mere afslappet forhold til lyttepositionen, noget som mange nok vil sætte pris på og ikke mindst “familievenligt”.   

Jo mere jeg lytter, jo mere tilfreds bliver jeg med stereoperspektivet, der med klassiske stykker jeg kender godt, leverer en relativ god dybde også, og egentlig blot mangler den skarpe optegning jeg oplever på min (langt dyrere) reference. 

Hanne Boels cover af “after midnight” er der en forrygende stemning, der formidles helt perfekt af MB5B.  Her er punch, saft,  kraft og masser af musik i opstillingen her!  

Front stof:

Frontstof er sjovt nok ekstra tilbehør til kun 1.500 kroner incl. skat.  Disse sættes på magnetisk.  Desværre oplever jeg, at konstruktionen har en ret åbenlys negativ effekt på lyden off-axis, så det vil jeg ikke anbefale man bruger med mindre der lyttes fokuseret med noget vinkling mod lyttepositionen (toe-in).  Derfor kan man f.eks bruge frontstoffet til at beskytte enhederne mod børnenes nutella fingre eller den kradse glade kat og tage det af, når der virkelig skal “lyd-bades”. 

Front stof er ekstra tilbehør til 1.500 kroner, og desværre ikke helt optimalt for frekvensresponsen off-axis.

Mere kritisk lytning:

Vi kommer ikke udenom at give MB5B en tur i manegen, med de mere kritiske HIFI ører på.

“The Man i love”, Herbie Hancock med Joni Mitchell, er en rigtig stemningsfyldt big band jazz piece, og her får jeg en ret harmonisk,  “afrundet” præstation, der ikke har det samme dynamiske bid, tydeliggjort af en direkte sammenligning på et sæt Raidho TD1.2.   Det tager dog ikke fra en ret lækker & musikalsk formidling, der får mig til at blive hængende hele nummeret igennem.

Den gode stemning sender mig over i “Sangen om fyret ved torneham” med Kari Bremnes, og her imponerer basgengivelse, den dynamiske formidling i vokalen, bredden i lydbilledet og vokal tonaliteten meget over forventning, hjulpet godt på vej af de kraftige nuprime monoblokke og DSP trolddommen fra Lyngdorf.

her imponerer basgengivelse, dynamik, bredden i lydbilledet og vokal præsentationen meget over forventning”

Jeg føler klart, at jeg har ramt jackpot med setup kombinationen på disse højttalere i dette rum. I de forgangne uger, har jeg lyttet til MB5B UDEN rumkorrektion, med forskellige andre forstærkere og eksperimenteret med placering, uden at vi rigtig har fundet hinanden.  I dette setup er basgengivelsen blevet virkelig ren og veldefineret, går imponerende langt ned i sub registreret,  og har ved hjælp af placeringen tæt på bagvæg fået foræret noget seriøst ekstra headroom, der får MB5B til at lyde MEGET større end de reelt er.  På Royals” med Lorde, leveres der en bas der er super kontrolleret og dybgående igen over forventning.  Et andet godt subbas tjek er med den amerikanske DJ og soniske “voldtægtsmand” Lorn (lyt til hans ting i sammenhæng, det er elektroniske “lyd-rejser”!), hvor nummeret “folding” er perfekt til at mærke hvor dybt en højttaler spiller.  Man får ikke den allersidste sidste oktav med på MB5B, men det føles på ingen måde kastreret.  Intentionen er tydelig, – og det er det som tæller med højttalere i denne prisklasse!  

designet leverer en eksklusiv fornemmelse for detaljer. Elegant!

Manddoms prøverne

Jeg tager MB5B`erne til kanten af deres dynamiske formåen med Yim Hok-man “Poem of a chinese drum”, der virkelig sætter forstærkere og højttalere på prøve, når det kommer til realistisk gengivelse.   Her får man trommeskind i en størrelse der burde være helt umuligt for de relativt små enheder, men igen overraskes man over tyngden som de kan præstere i dette setup.   Det foregår noget “afrundet” og “blødt” ved realistisk volume,  uden det samme voldelige anslag og stramhed jeg får med mine reference højttalere, men det er stadig vildt imponerende formidling prisen taget i betragtning! 

“….Her får man trommeskind i en størrelse der burde være helt umuligt for de relativt små enheder, men igen overraskes man over tyngden som de kan præstere i dette setup.”

Slutteligt, får de serveret testen der skiller fårene fra bukkene, med den helt fænomenale performance af det det norske pigekor CANTUS, der med Frode Fjellheim opfører hans fine komposition “Kyrie” på en utrolig god 2L indspilning fra 2014.  (denne findes også i Auro 3D og SACD fra forlaget her).

Her er det lineær fase og hurtige diskanter der skal til at holde tingene adskilt, for luftigt at kunne gengive alle de harmonier der opstår uden artefakter som “ringning”.   Fra første tone er det en varm, blød klang der rammer trommehinden.  Det klæder nummeret,  og i takt med at sangen vokser og vokser i intensitet, er det klart at her er en formidler der størrelsen til trods godt kan levere noget skala og ubesværethed, selv med kompleks musik, der så længe jeg ikke udfordrer grænserne, leverer en stor, flot soundstage og kompetent renhed der formidler denne lyd perle af et track på en skala, der sammenlignet med f.eks et 25.000 kroners lyngdorf MH2 / BW2 system eller et sæt Dynaudio Special Fourty leverer stor indsigt, tilstedeværelse, realisme og luft.

i takt med at sangen vokser og vokser i intensitet, er det klart at her er en formidler der størrelsen til trods godt kan levere noget skala og ubesværethed, selv med kompleks musik, der så længe jeg ikke udfordrer grænserne, leverer en stor, flot soundstage og kompetent renhed”

Afsluttende erektion

Inden jeg runder min lyttesession af, tager jeg et “lydbad” i ren sonisk østrogen, leveret af den fascinerende kinesiske sanger Tong Li, (der desværre er næsten umulig at finde noget med på streaming tjenesterne ud over et par skæringer fra 2021 her på spotify).    CD`en der er fra 2007 er helt fantastisk sonisk lækker.  Den hedder “Xuemei`s Husbandsick”  (katalog DSD-0115, ISBN 978-7-88088-539-2, label: Wonderful music, velegnet til kinesisk mad).   MB5B leverer en yderst balanceret og intim gengivelse, der kulminerer i en begyndende erektion, og derfor straks får mig til at slå rumkorrektionen og voicing filteret fra… hvilket da HELDIGVIS også virker som en kold afvaskning, – og straks minder mig om, at denne højttaler kræver lidt arbejde at få til at performe så neutralt balanceret som JEG foretrækker det, men til gengæld også rummer utrolige evner og energi i prisklassen når det først sidder i skabet!  

“…og straks minder mig om, at denne højttaler kræver lidt arbejde at få til at performe så neutralt balanceret som JEG foretrækker det, men til gengæld også rummer  utrolige evner og energi i prisklassen når det først sidder i skabet!”

Ingen Lyttetræthed

I de måneder jeg har haft MB5B til test, har jeg på INTET tidspunkt følt lyttetræthed, og det vidner om ægte kvalitet og et potentiale for at disse højttalere kan blive langvarige musik partnere hos musikelskere verden over. 

Konklusion:

Som den opmærksomme læser sikkert allerede har luret, så er ScansonicHD MB5B lidt af en “ulv i engleklæder”,  hvis de placeres helt rigtigt og måske får lidt hjælp.   Det er uden tvivl den højttaler jeg har haft til test, der har haft størst glæde af Lyngdorfs Roomperfect i mit rum, i min “master” placering i lytterummet, – men jeg kan selvfølgelig ikke konkludere at dette er et generelt behov, blot konstatere at det var det der førte til musikalsk nirvana i denne test i MIT lytterum, i den pågældende placering, og at min reference højttalere ikke har behov for korrigering i samme position. 

Under de rette vilkår, er det en højttaler der er vældig meget “all round”.  Den gør det flot og “tilgivende” med tidens musik, men viste sig også i stand til at give mig seriøs gåsehud for pengene som en intens formidler, og faldt således aldrig rigtig igennem med noget.   

Den gør det flot og “tilgivende” med tidens musik, men viste sig også i stand til at give mig seriøs gåsehud for pengene som en intens formidler, og faldt således aldrig rigtig igennem med noget.”

Det er en højttaler for hele familien, med en iboende stor kvalitet, der med fordel kan kombineres med rigtig godt digitalt grej med indbyggede rumkorrektions muligheder, – da den virker som om den i overdreven grad er tunet mod “musikalitet”, der i min bog er et andet ord for at “maskere sine sande kvaliteter i “allround-hedens” tjeneste” 😄.

Jeg blev vild med MB5B under testforløbet, der voksede og voksede på mig, og blev i stand til at give mig musikalske oplevelser der fik mig til at glemme alt om udstyr og højttalere.

MB5B tilbyder en unik balance mellem saft og kraft, elegant, slankt design og musik formidling i den tungere ende, til en pris der virker utrolig attraktiv og yderligere forstærket af ScansonicHD tilbyder at købe ens gamle højttalere (gælder kun i Danmark), hvilket potentielt betyder at man kan erhverve sig et sæt ScansonicHD med op til 50% rabat, afhængig af nyprisen på indbytnings højttalerne!  Læs de præcise vilkår her på deres website.  

Som altid, husk altid at prøve udstyret i dit eget rum, vær ikke bange for at eksperimentere, spil din din egen musik og bare lyt i længere tid.  Ørerne og hjertet lyver som bekendt aldrig i længden. 

Andre højttalere i prisklassen:

Scansonic MB5B er i prisklasse med f.eks Dali Rubicon 8, der dog er en væsentlig større, klassisk “boks højttaler”, der tilmed på papiret ikke kan spille helt så dybt, –  og efter din anmelder at dømme ikke byder på samme raffinement og naturlighed i gengivelsen af akustiske, dynamiske ting, baseret på den tidligere test af den aktive Rubicon 6C, som du kan læse her. I denne karakteriserer jeg dem som rendyrkede “party girls”, og husker dem ikke havende den samme intensitet og nærvær som jeg oplevede med ScansonicHD MB5B.  Er man til mere party, kunne man også forsøge sig med horn, eksempelvis JBL-HDI 3800 til under 40.000 for et sæt, som vi tidligere har testet her.    Prisen på MB serien sættes virkelig i perspektiv, hvis man f.eks sammenligner prisen på et sæt MB1B kompakt højttalere til Kr. 14.999.- for et sæt, eksempelvis med de næsten 10.000 kr dyrere Dynaudio Special Fourty (der har dome diskant)  til Kr. 24.500.-…  Firmaet fra Pandrup mener business! 

ScansonicHD MB1B med samme mellemtone/diskant kvaliteter som de testede MB5B, virker til 15.000 kroner (uden stands) for et sæt som en højttaler man skal huske at lytte til i kompakt klassen!

Stjernholm Review karakteren er fremkommet med følgende vægtning: Innovation: 8, Design: 9, Musikoplevelse:7 Sound Value:10.


Se mit internationale youtube review her:


Morten Stjernholm er inkarneret film & musik elsker, og har 30 års erfaring fra den professionelle audio/video industri, både på den skabende og den tekniske side.  Yderligere er han stifter eller medstifter af flere virksomheder i den professionelle AV branche, og arbejder i dag som uafhængig rådgivende konsulent og “youtuber” med kanalen “Stjernholm Reviews”.

På recordere.dk anmelder han især det tungere HIFI og surround. Hans grundfilosofi er,  at hvis det lyder rigtigt, så ER det rigtigt.

Mortens forskellige lyd-eventyr kan også følges sjatvis på instagram profilen stjernholmreviews 

ScansonicHD MB5B gulvhøjttaler
Stjernholm Review Points
Læs bedømmelse0 stemmer
Plus
Smuk og let i boligindretningen
Virkelig stor og dynamisk lyd for størrelsen
Spiller potentielt meget dybt
Allround, også med intime talenter
Smart og nem justerbar fod
Minus
Placerings kritisk
(optional) frontstof påvirker lyden ret meget off-axis
Kan kræve rumkorrektion for at yde sit bedste
Kræver en rigtig god forstærker for at yde sit bedste
4.3
Karakter

Denne artikel er en del af serien: premium HIFI

Denne artikel er en del af serien: premium højttaler

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.