Vi begynder nu at ane konturerne af, hvordan fremtiden med selvkørende biler kommer til at se ud. Der er stadig en del børnesygdomme ser det ud til.
Der sker sjældent store, teknologiske forandringer i verden uden at der er børnesygdomme involveret. Det er derfor vi har betatests og gradvise, territoriale udrulninger i stedet for globale lanceringer. Og det er nok meget godt, især når det gælder selvkørende biler.
Som vi har skrevet om ad flere omgange, er der stadig en del småting, der skal rettes i f.eks. Teslas Autopilot-systemer, som firmaet selv siger, ikke bør bruges til fuldkommen autonom robot-bilkørsel. Men mange har også øjnene rettet mod de adskillige steder i verden, hvor såkaldte ”robo-taxier” er begyndt at køre.
Disse er, som navnet antyder, selvkørende biler, der fragter folk rundt i bymiljøerne uden chauffører – og i flere og flere tilfælde også uden en sikkerhedsperson i førersædet, der kan tage over, hvis der går noget galt.
Et af de steder, hvor der nu kører robo-taxier er San Francisco, hvilket næppe kan undre, når man tager de mange tech-virksomheder (inklusive producenter af teknologi til selvkørende biler), der har hovedsæde i byen – eller lige syd for i Silicon Valley.
Mindst seks biler blokerede hovedåre
Således begyndte firmaet Cruise, der er ejet af autogiganten GM, at lade selvkørende taxier uden sikkerhedspersoner køre rundt i visse områder af San Francisco for en uges tid siden. Bilerne er geografisk begrænsede til nogle få gader, og må kun køre om aftenen efter myldretiden for at sænke risiciene så meget som muligt i begyndelsen.
Det første, store problem, bilerne er rendt ind i, har da heller ikke noget med personskade at gøre. Tværtimod handler det om at bilerne udrettede så lidt som muligt. Faktisk stod de helt stille i flere timer. Og det er naturligvis ikke noget problem, hvis de er parkerede.
Men når de går i stå midt på gaden i det normalt halvtravle Fillmore-distrikt i San Francisco, er det et ret stort problem. For så blokerer de naturligvis trafikken, og det var præcis, hvad der skete tidligt onsdag morgen dansk tid.
Og det var ikke bare en enkelt bil, der gik i stå, men mindst seks af slagsen, midt på den tre-sporede, ensrettede hovedåre Gough Street. Hvad er det første, man gør, når ens bil går i stå midt på en gade? Man forsøger naturligvis at få den ind til siden…men når der ikke er nogen chauffør, er der jo heller ikke nogen til at gøre dette.
Ifølge TechCrunch tog det flere timer, før Cruise-medarbejdere nået frem til stedet og fik løst problemet og klaret banen. På det tidspunkt havde adskillige mennesker allerede postet lagt billeder op på bl.a. Reddit af situationen.
I en udtalelse til TechCrunch undskyldte Cruise overfor ”enhver, der blev ulejliget af situationen”. Talspersonen fra Cruise tilføjede, at problemet var, at Cruise-bilerne ved en tekniske fejl var blevet ”klynget sammen”. Hvilket jo unægtelig får én til at tænke på, om robotterne allerede er begyndt at samle sig til revolutionen mod deres menneske-overherrer.