Z Flip3 fører an og salgstallene i den foldbare kategori kan nu konkurrere med de dyreste flagskibsmodeller i Samsungs sortiment.
3,7 procent lyder ikke af ret meget. Men som det altid er med procentsatser, kan det gøre en ret stor forskel at sætte dem ind i en sammenhæng. Og så kan 3,7 procent faktisk være et ganske imponerende tal.
3,7 procent svarer for eksempel til 10 millioner smartphone-eksemplarer, når man kigger på Samsungs enorme salg af smartphones på verdensplan. Sidste år solgte den sydkoreanske gigant omkring 270 millioner af slagsen verden over ifølge analysefirmaet Counterpoint Research.
I dag har vi så lært, at cirka 10 millioner af dem – altså 3,7 procent – var foldbare enheder. Det skriver Dr. TM Roh, Samsungs chef for den division, de nu kalder MX (Mobile Experience) i et blogindlæg på Samsungs pressesite.
Og hvis 10 millioner foldbare stadig virker som en dråbe i et 270 millioner eksemplarer stort hav, så kan den førnævnte rapport fra Counterpoint Research hjælpe med endnu mere sammenhæng. 58% af de 270 millioner solgte smartphones er nemlig fra Samsungs A-serie, der består af mellemklasse-telefoner til det globale, brede publikum.
300% vækst siden 2020
Det betyder at næsten 157 ud af de 270 millioner smartphones, Samsung solgte sidste år var udenfor flagskibsklassen. Når det gælder de smartphones, vi oftest taler om fra Samsung, såsom Galaxy S22, S22+ og S22 Ultra og foldbare som Z Flip3 og Z Fold3, udgør de altså cirka 113 millioner eksemplarer.
Hvordan salget fordeler imellem disse enheder er det sværere at finde information om. Flere medier anslog dog tidligere på måneden, at S22 Ultra kommer til at ramme 11 millioner solgte eksemplarer, inden dens efterfølger bliver lanceret. Det er omtrent det samme omfang som Samsungs nu hedengangne Note-modeller, der typisk lå på salgstal omkring 9-10 millioner eksemplarer årligt.
Med andre ord har Samsungs foldbare smartphones på få år arbejdet sig op fra at være en meget lille niche til at være en kategori på linje med de mest eksklusive af Samsungs flagskibsmodeller. Faktisk har salget siden 2020 vokset ret eksplosivt, nemlig med hele 300%. Det hører dog med til historien, at salget af foldbare smartphones var meget småt i 2020 og 300% af ingenting er som bekendt ingenting.
Ifølge Dr. TM Roh står Z Flip3 for 70% af det foldbare salg, og det siger dog alligevel noget, når man tager i betragtning at Z Flip-serien kun har været på markedet i to et halvt år (den blev lanceret i februar 2020, hvilket på grund af COVID-19 føles som 200 år siden).
Hvis denne væksttendens fortsætter, kan Flip-serien snart spille den samme rolle som Ultra-modellen gør i S-serien: Et valg for dem, der gerne vil have noget ekstra i en flagskibstelefon. Og så er 3,7% måske alligevel ikke så tosset.
Samsung forventes at afsløre nye foldbare ved deres næste Unpacked-event, der er planlagt til 10. august.