Når Netflix begynder at tilbyde en reklame-finansieret version af sin tjeneste, bliver det i samarbejde med folkene fra Redmond.
Når det gælder online-reklamer og store tech-giganter, er det nok Google, der står forrest i de flestes tanker. Men der er naturligvis masser af andre spillere på nettets annoncemarked, fra mere ukendte navne til Meta og Amazon.
Microsoft, derimod, er nok ikke et af de firmaer, mange ville putte i den sidste kategori. Men det kan snart ændre sig. Microsoft står nemlig foran at skulle bruge sin annonceteknologi sammen med, hvad der formentlig er deres største annoncør-partner indtil videre.
Det er Netflix, der som bekendt imødegår den stigende konkurrence fra andre streamingplatforme ved at lancere et reklame-finansieret abonnenment til folk, der har ikke har lyst til at betale de stigende abonnementspriser, Netflix har præsenteret verden for på det sidste.
Men det kan naturligvis ikke rigtig betale sig for Netflix at udvikle sin egen reklameplatform, når der er så mange andre tilgængelige derude. Google har i mange år presset på for at blive den dominerende spiller på streaming og tv, men nu får de altså konkurrence fra den gamle ærkerival i Redmond nær Seattle i staten Washington.
Vandt over Google
Vi ved naturligvis endnu ikke, hvordan reklamerne kommer til at udfolde sig på Netflix med den nye abonnementsform. For eksempel ved vi ikke, om der kommer til blot at være reklamer før og efter filmen eller tv-serien, man lige har set, eller om der også dukker reklame-breaks op inde midt i indholdet. YouTube skiftede f.eks. som bekendt fra det ene til det andet for nogle år siden.
Foreløbig ved vi blot, hvad Microsoft har meddelt på sin blog, nemlig at annoncørerne også vil blive inddraget i diskussionerne om, hvordan det hele skal løbe af stablen rent teknisk. Vi ved også, at Microsoft ikke bare skal facilitere at reklamerne bliver vist, men også at reklamepladsen bliver solgt.
Netflix lægger altså sin reklameindtægt i hænderne på Microsoft, der formentlig vil prøve at hamle op med Googles målretnings-strategi, der som bekendt bruger indsamlede brugerdata til at gøre reklamerne så personligt relevante som muligt. Dog skriver Microsoft, at databrugen vil være rettet ind efter Microsofts ”overordnede tilgang til kundernes data, der først og fremmest handler om at beskytte disse”.
Wall Street Journal har derudover opsnappet fra kilder tæt på Netflix, at streaminggiganten blandt andet valgte at gå med Microsoft i stedet for Google, fordi Microsoft ikke kører en konkurrerende streamingtjeneste. Det gør både Google og Comcast, der begge var med i opløbet ifølge avisens kilder.