Halvdelen af os har ændret indkøbsvaner pga. inflation og højere energipriser, og det rammer indkøb af elektronik
Pricerunner har fået analyseinstituttet YouGov til at tage pulsen på vores indkøbsvaner her under høj inflation og højere energipriser. Undersøgelsen er lavet blandt 1.000 danskere.
Samtidig har pristjenesten også set på forbruget på deres egen portal, og fundet at der klikkes mindre efter bestemte varegrupper nu.
I undersøgelsen fortæller 51% af de adspurgte at de skærer ned på udgifterne til indkøb, mens 73% nu går efter at få produkterne så billigt som muligt.
40% fortæller at de køber mindre elektronik nu, og det har fået Pricerunner til at tjekke deres egen statistik og set på hvor der er fald i antal kliks er på deres tjeneste. For elektronik og lys er det:
- Belysning 75%
- TV 67%
- Wearables (smarture, aktivitetssporing mv) 47%
- Mobiltelefoner 41%
- Hovedtelefoner og in-ear 39%
Så der er f.eks. 67% færre kliks på TV-produkter. Så mindre interesse i at tjekke priser på TV-produkter i denne tid.
Interessen er også faldet for at tjekke priser på lys, wearables, mobiltelefoner og hovedtelefoner/in-ear.