Samsung Electronics og LG Electronics har besluttet at skære ned på produktionen af TV og anden elektronik
Det at mange samfund igen er åbne; Det at vi igen kan gå ud, gør sammen med høj inflation og krig, at interessen for at udskifte TV, hvidevarer og elektronik i hjemmet er faldende. Det er måske ikke lige nu, at man ser det store behov for nyt elektronik.
Ifølge markedsanalysefirmaet Display Supply Chain Consultants (DSCC) var det gennemsnitlige antal lageromsætningsdage for Samsung Electronics i andet kvartal i år på 94 dage, hvilket er ca. 2 uger mere end året før. Det skriver avisen The Korea Times.
Med andre ord, der produceres mere end der afsættes. Antallet af lageromsætningsdage er den tid, det tager for lagerbeholdninger at blive omsat til salg. Jo kortere denne periode er, jo lavere er omkostningsbyrden for producenten.
Avisen fortæller at Samsung Electronics angiveligt allerede har bedt underleverandører om at sænke leverancerne ligesom nye ordrer midlertidigt er suspenderet. Dette begrundet i usikkerhed om hvilken indflydelse inflationen får på salget på verdensplan.
Men lagerbeholdningen hos Samsung skulle allerede være steget forinden inflation og krig, som en følge af at samfund verden over igen åbnede op efter corona, og interessen for at få nye TV, hvidevarer mv. faldt.
Flere premium TV
Som en konsekvens af det faldende salg generelt vil Samsung øge fokus på premiumprodukter. Dette fordi dem som køber premium TV mv. har en høj indkomst og er mindre påvirket af høje priser og høje renter.
Udvidelsen indenfor premium produkter blev drøftet internt hos Samsung tidligere på ugen i forbindelse med selskabets ‘Global Strategy Council’.
I første kvartal i år faldt salget på det globale tv-marked med 4,9%, i forhold til samme periode året før, mens salget af Samsungs QLED TV steg med 23% i samme periode. QLED LCD TV er – sammen med de nye OLED TV med quantum dot teknologi – en del af Samsungs premium tv-produkter.
LG nedjusterer også
Konkurrenten LG Electronics bekræfter overfor The Korea Times at de også har nedjusteret deres produktion.
“Der var en stigning i efterspørgslen under pandemien, men vi er ved at gå over til en endemisk periode, så vi har justeret vores produktion i overensstemmelse hermed”, fortæller en talsperson fra LG Electronics til avisen.
At situationen ikke er helt “business as usual” ses på mødeaktiviteten. LG Group har netop afholdt et forretningsstrategimøde med deltagelse af bestyrelsesformand Koo Kwang-mo og direktørerne for de største datterselskaber. Det er første gang i 3 år, at sådan et strategimøde – med formanden som vært – er blevet afholdt i årets første halvår.