De amerikanske myndigheder har givet Twitter en bøde på 150 millioner dollars for at sælge omtrent 140 milllioner brugeres oplysninger til annoncører.
Mere end 140 mio. Twiter-brugere får måske reklame-mails fra virksomheder de ikke kender, fordi Twitter har solgt deres data til 3. part. Det fortæller BBC i en artikel.
Ifølge BBC havde Twitter fortalt brugerne, at oplysninger om e-mailadresse og telefonnummer skulle bruges til at holde brugernes konti sikre, men samme oplysninger blev altså også sendt videre til annoncører.
Ian Reynolds, administrerende direktør for computersikkerhedsfirmaet Secure Team, fortalte BBC: “Endnu en gang krænker Twitter den tillid, som deres brugere har til deres platform, ved at bruge deres private oplysninger til deres egen fordel og øge deres egne indtægter.”
Han tilføjede: “Twitter fik deres kunder til at føle sig falskt sikre ved at erhverve deres data ved at hævde, at det var til sikkerhedsformål og for at beskytte deres konto, men i sidste ende endte det med at bruge dataene til at målrette deres brugere med reklamer.
Denne virkelighed viser den magt, som virksomheder stadig har over dine data, og at der er lang vej endnu, før brugerne kan være trygge ved at vide, at de har fuld kontrol over deres eget digitale fodaftryk.”
For at autentificere en konto kræver Twitter, at folk oplyser et telefonnummer og en e-mailadresse. Dette kan brugerne ikke forvente bliver misbrugt til reklamer.
Bøden på 150 mio. dollars afspejler alvoren af anklagerne mod Twitter, og de omfattende nye foranstaltninger til overholdelse af reglerne, der vil blive indført som følge af det foreslåede forlig, vil bidrage til at forhindre tiltag, der truer brugernes privatliv.