TEST: Technics SU-G700MK2 – Kongen af prisklassen!
HIFI Review:
Produkt: Technics SU-G700MK2 fuld digital, integreret forstærker
Land: Japan (Produceret i Malaysia)
Dansk pris: vejledende Kr. 18.999.-
Test Eksemplaret venligst udlånt af Panasonic Scandinavia
I 2020 lavede vi en kæmpe test af 10 integrerede forstærkere i prisklassen 20 – 30.000 kroner her på recordere..
Den test kan du læse her, eller downloade her som PDF.
I stor testen var der særligt én forstærker, som altid var blandt de 3 favoritter hos alle på lytteholdet, på trods af at den var den billigste i feltet. Det var den digitale Technics SU-G700.
Nu har Technics givet denne forstærker en ret markant opdatering, med teknologi fra den imponerende Technics SU-R1000 high-end forstærker (tidligere testet af recordere her) og kaldt den MK2.
Stadig samme pris!
På trods af opgraderingen tilbyder Technics STADIG SU-G700MK2 til samme pris som den tidligere version, nemlig 18.999 kroner. Dette på trods af det meste af branchen har haft prisstigninger i mellemtiden. Jeg er naturligvis ekstra spændt på at høre, hvad de nye forbedringer bringer af musik til dette aggressive prisniveau!
Begrænsningens kunst
SU-G700MK2 er en helt gammeldags integreret forstærker på overfladen, der bruger super raffineret digital teknologi som Technics udviklet til deres high-end reference class produkter. Der er altså tale om en fuld digital konstruktion (der ikke er det samme som en Class D forstærker.)
Med “gammeldags” mener jeg, at forstærkeren ikke har nogen streaming eller “smartiness netværksting” indbygget, hvilket betyder, at du skal tilslutte en passende streamer og/eller kilder.
Jeg tester den med en Bluesound node 2, der både er billig og har en meget god softwarepakke og support med alt, hvad jeg kan komme i tanke om man kan have brug for, incl Spotify Connect, Tidal Connect og selvfølgelig Roon. Node 2 er egentlig perfekt til G700, da den lille størrelse gør, at den nemt kan placeres bag forstærkeren på en hylde. Tilslutningen sker via digital COAX eller optisk forbindelse.
Fuld digital forstærker
Den nye MK2, skinner virkeligt som en fuldt digital forstærker, der bruger en række unikke teknologier, der sikrer perfekt digital signaltransmission. Ting som JENO-jitter-eliminering, der grundlæggende reclocker de digitale signaler, hertil LAPC, – en DSP-algoritme, der udjævner impedans og faserespons gennem en automatiseret kalibreringsproces med højttalerne tilsluttet.
Til denne anmeldelse brugte jeg MK2 med et par af de nye danske ScansonicHD M5B højtalere, hvor LAPC virkelig forbedrede den subjektive lytteoplevelse hvor højttalerne kom til at lyde strammere, mere præcise, mere rolige med mere dybde i lydbilledet. Effekten kan nemt sammenlignes ved at tænde og slukke for LAPC via fjernbetjeningen. Jeg prøvede også systemet med mine reference SB-R1 højttalere, og der var effekten af LAPC ikke så stor.
Tilslutninger
På bagsiden har vi en komplet pakke af analoge og digitale indgange, der mangler kun de professionelle balancerede varianter, som man typisk finder på dyrere grej.
Vi finder også en en dedikeret forforstærker udgang, hvis du f.eks gerne vil bruge G700MK2 med en anden effektforstærker, eller et par aktive højttalere.
Så hvad er så nyt?
For alle, der kender til den originale G700, er alt stort set ens på ydersiden, udover en lidt anderledes følelse og tekstur på de to drejeknapper på fronten. De er stadig de samme smukt oplyste VU-metre, der dominerer (en ting siden 1972 hos Technics). Vi finder også en fremragende klasse AA-hovedtelefonudgang og en tænd/sluk-knap.
Resten af ændringerne findes på indersiden, hvor den har fået MM/MC indgang med en helt ny, specielt afskærmet RIAA-forstærker. Pladespiller indgangen brillerer også med gain justering i 4 niveauer, subsonisk filter og mulighed for at flippe fasen.
Switching frekvensen er blevet øget fra 100-kHz til 400-kHz, og strømforsynings teknologien er nu den samme der er i SU-R1000 modellen, såvel som GaN FET-transistorer i udgangstrinnet for at levere maksimal ydeevne til det nye højhastigheds-switchende effekttrin. Hertil en ny Super Low Noise Regulator maksimerer den digitale forstærkers ydeevne.
Det hele sidder i en konstruktion i 3 sektioner, (vel egentlig 4 hvis man regner den nye skærmede RIAA del for sig) med individuel afskærmning, hvilket eliminerer interferens mellem følsomme kredsløb, sammen med et flot, robust kabinet, der undertrykker vibrationer.
Fjernbetjening
Forstærkeren kommer med en overskuelig fjernbetjening udstyret med knapper i en god størrelse. Den er fremstillet af plastik og føles derfor ikke helt så lækker som de tilsvarende fjernbetjeninger, der leveres med reference klassens produkter. Fair nok, den store prisforskel taget i betragtning.
Daglig brug:
Den daglige brug af forstærkeren er en fornøjelse. Du skal bare tænde dyret og vælge det input, du har brug for. . Det eneste, jeg reelt savner, er muligheden for at deaktivere ubrugte inputs samt at navngive de anvendte inputs. Den indbyggede DAC er yderst fleksibel og understøtter ultrahøje samplingsfrekvenser, inklusive 22 Mhz DSD via USB. Det eneste, vi skal undvære, er indbygget MQA-dekodning, noget der ser ud til at være forbeholdt storebror SU-R1000.
DAC`en udmærker sig ved hurtige og gnidningsfri omskiftning uanset hvad jeg serverer for den af formater og samplefrekvenser.
Tre bånds tone kontrol
Vi finder også en 3-vejs tonekontrol, med justeringer for bas, mellemtone og diskant. Center frekvenserne er velvalgte efter min smag, og tilføjer ægte vægt i bassen ved 100 hz, opererer i mellemtonerne ved 1 Khz, mens diskant kontrollen tilføjer luft ved 10 khz. Det hele arbejder med et ret bredt filter omkring centerfrekvenserne +/- 6 db gain. Tone kontrollen er ret besværlig at få adgang til via det to-linjede menusystem. Man savner her de direkte tilgængelige knapper som man finder på storebrors fjernbetjening. Når tonekontrollen er aktiveret, står der “tone” i displayet for at minde dig om, at tone kontrol er koblet ind.
Lyttetest.
Lyt med og kom i stemning med Stjernholm Reviews “Sonic Snacks” playlisten her.
Når det kommer til lyden…. så blev jeg yderst positivt overrasket fra første beat! Dette må simpelthen være den bedste 19.000 kroners integrerede forstærker, som jeg endnu har lagt ører til!
På test tidspunket har jeg også en Lyngdorf TDAI-3400 stående, og sammenligner de to digitale forstærkere med hinanden med den samme digitale kilde og uden DSP funktioner kørende, for at sammenligne grundlyden 1:1.
Her leverer den lille Technics forstærker til under halvdelen af lyngdorfen en entusiastisk, dynamisk og viseral præstation, hvor f.eks messing instrumenter virkelig får liv. Jeg oplever også, at der er mere luft og (endnu) mere ro i lydbilledet med SU-G700mk2. Bassen er knastør, stram og præcis. Med LAPC slået til på ScansonicHD M5B højttalerne, fornemmes en endnu større livagtighed i stemmer og instrumenter. Hvis du har læst min test af Lyngdorf TDAI-3400 vil du vide, at al sammenligning også stopper her, for afhængigt af dit rum og højtalere vil TDAI-3400 muligvis kunne løfte lyden endnu mere, hvis der er behov for det med al sin DSP troldom. Det ændrer dog ikke ved, at SU-G700MK2 til de her penge med et standard stereo højttaler setup er en vanvittig musikalsk forstærker der leverer på et niveau jeg ikke har oplevet før i prisklassen!
Faktisk, vil jeg gå så langt at sige at den mere end 3 gange så dyre storebror SU-R1000 snappes i haserne af sin egen lillebror på den rå egenlyd så længe effekten ikke udfordres.
SU-G700MK2 tiltaler mig meget med sin vellydende DAC, eksemplarisk højttaler kontrol, hurtig dynamik, åbenhed og stram, tør bas… og endnu mere med LAPC slået til på højttalere der nyder godt af det. Den skinner virkelig i de høje frekvenser , hvor jeg ikke mindes at have oplevet opløsning og luftighed på dette niveau i prisklassen. Jeg hører en ubesværet og flot detaljeret lyd, med en baggrund stille som graven, der har bid og en ægte neutralitet, der fungerer så godt med enhver luftig musikgenre, der har naturlige instrumenter i sig. Lyden er samtidig smooth og helt uden grimme kanter, så længe kræfterne ikke udtømmes. Det klæder f.eks vokaler, klaverer, akustisk guitar og messing instrumenter afsindigt godt.
De 2 x 70 Watt (2 x 140W i 4 ohm) er dog overraskende effektive, og det er kun på de allermest udfordrende dynamiske stykker i Sonic Snacks playlisten (find den her på en streaming tjeneste nær dig) at der skal spilles et par nøkker “mindre realistisk” (lavere) i mit setup. Den grynethed og lidt “kantet” lyd, der kan høres i så mange moderne digitale streaming forstærkere, er slet ikke at finde her. På begge højttalersystemerne jeg testede med, gør forstærkeren i begge tilfælde et beundringsværdigt stykke arbejde med den tilgængelige kraft, der leveres med en renhed, entusiasme og energi, som alle andre i prisklassen kan kigge misundeligt efter. Det er ægte high-end vibes!
Seriøs med vinyl?
For dem, der særligt er seriøse omkring deres vinyl afspilning, er den nyligt tilføjede MC RIAA måske af særlig interesse. Hvor meget er rimeligt at forvente i en forstærker til denne pris? Anstændige eksterne MC RIAA-trin koster nemt 3-4.000 kroner og op til meget, meget mere. Jeg bruger en Parasound ZPhono XRM set til 5.995 i lydbutikken.dk) som sammenlignings reference. Så HVOR meget kan der forventes af phono trinnet i en integreret forstærker til 18.999 kroner? ……
….Det viser sig, at man kan forvente MEGET. Jeg havde en forbløffende god lytteoplevelse med en original presning af Pink Floyds klassiske og stadig meget lytteværdige “The Wall” album på en Technics SL-1200G monteret med en Audio Technica AT33EV dual moving coil pickup (set i topsounds butik til kr 3.795.-) . Lyden var stor, finkornet og “lækker-varm”, men på ingen måde ulden. Dejlig dybtgående og præcis bas, et stort og dybt lydbillede og virkelig imponerende, direkte stramrøvet dynamik formidling kom ud af den lille Technics forstærker med denne kombi.
Jeg var også i det hele taget imponeret over Audio Technica MC pickuppen, der til ca. 3.800 kroner giver en masse værdi for pengene sammenlignet med f.eks. Ortofon Cadenza jeg testede med Yamaha & technics pladespillere der starter ved mere end det dobbelte af prisen. I kombinationen med den lille Technics forstærker fik jeg fornem MC pickup lyd helt på niveau med det jeg får fra den externe Parasound.
Konklusion
Det er ikke svært at elske Technics SU-G700MK2. For mig at se, har Technics har truffet alle de rette kompromisser med fokus på lyd oplevelsen ved at gøre det de tidligere har gjort først med det hundedyre R1 system, derefter med den særlige SU-R1000 reference forstærker og nu er al teknikken dryppet ned i SU-G700MK2, der omend er endnu mere fokuseret på at levere realistiske musikoplevelser til en pris hvor mange flere kan være med.
Med SU-G700MK2 beviser Technics, at fuld digital teknologi, der er udført rigtigt, har så mange fordele der kan oversættes til bevægende musik reproduktion i hjemmet.
Der er ganske enkelt en ny konge i prisklassen, der kommer med nogle markante reelle forbedringer i forhold til den tidligere, allerede fantastisk lydende originale SU-G700. MK2 rykker videre og giver ægte high-end fornemmelser. Dette er efter min mening eksekveret helt rigtigt, med skarpt fokus på, hvad der er vigtigt for lyden, samtidig med at featurelisten holdes kort.
Kombiner den med en streamer som f.eks Bluesound Node 2, og du får et fandens system til under 25.000 kroner. Tillykke med en musikalsk top-performer Technics! Nu mangler i bare at nogen faktisk kan få lov til at høre & prøve den i en butik.
Karakterer givet, der giver den samlede “Stjernholm Review Score”
Innovation: 9, Design: 9, Musical experience: 8, Features: 6, X-Factor:8, Sound Value: 10
Mere info, herunder fulde specs og nærmeste forhandler hos Technics
Test eksemplaret er venligst udlånt af Panasonic Scandinavia
Denne artikel er en del af serien: HIFI
- TEST: Technics SU-G700MK2 – Kongen af prisklassen! (Denne artikel)
- HIFI NYT: Fyne Audio Vintage højttalere
Denne artikel er en del af serien: premium HIFI
- TEST: Verdenspremiere – Lyngdorf TDAI-1120 streaming anlæg
- TEST: Pladespillere – sammenligning og opsætning af Technics SL-1500C og SL-1200G
- TEST: Technics Grand Class HIFI – er de tilbage?
- TEST: ROON – musikafspilleren for musik-elskere?
- TEST: NAD M10 – Streaming HIFI-forstærker til den moderne indretning
- TEST: Trådløs HIFI! Vi tester DALI Sound Hub med DALI Rubicon 6C
- TEST: B&W 705 S2… en let duft af High End
- TEST: Cocktail Audio X45 – den ultimative HIFI musikmaskine-player-recorder?
- STORTEST: 10 Integrerede HIFI-forstærkere – DEL 4 – Digitale Troldmænd
Denne artikel er en del af serien: Premium HIFI Forstærkere
- STORTEST: 10 Integrerede HIFI-forstærkere – DEL 1
- TEST: Naim Nait XS-3 – Tweedsutter og pibeudkrads?
- TEST: Arcam SA30 – Integreret superforstærker pakket med features!
- TEST: Rotel RA-1592 Klassisk integreret forstærker med moderne tvist
- TEST: Marantz KI Ruby – Den sidste hyldest til en musikalsk legende
- TEST: Lyngdorf TDAI 2170 – Raffineret og gennemtænkt digital forstærker
- TEST: Hegel H190 – integreret enkelthed
- TEST: Genelec 8341A – en højttaler revolution!
- TEST: Nuprime-X MCX2 – effektforstærker med power og personlighed