Blandt de mange, nye streamingtjenester er der kun få, der vokser tilstrækkeligt til at prale af det. En af dem er Paramount+
For nylig skrev vi om, hvordan HBO Max var i front, når det gælder vækst i abonnenter på streamingtjenesten. Det fortalte os samtidig noget om, hvem det er, der p.t. gør indhug i Netflix’ ledende markedsandel.
Men billedet ser ud til at være mere komplekst. Det er ikke kun HBO Max, der vokser kraftigt blandt streamingtjenesterne lige nu. Også Paramount+ har pæn fremgang, Det viser de tal, som Paramount Global (det selskab, der tidligere hed ViacomCBS), fremlagde tirsdag.
Som tingene står lige nu, har Paramount+ næsten 40 millioner abonnenter på verdensplan og har hentet 6,8 mio. kunder i årets første kvartal. Det er over dobbelt så meget som HBO Max, der kun hentede tre millioner (HBO Max har dog på det seneste år registreret 12,8 mio. nye abonnenter).
Paramount+-tallene også ganske pæne, når man tænker på at ærkekonkurrenten, NBCUniversals konkurrerende tjeneste, Peacock, kun har 13 millioner betalende abonnenter. Det tal blev fremlagt i sidste uge, da moderselskabet Comcast annoncerede deres kvartalsregnskab.
Vindere og tabere
Det skal dog siges, at NBCUniversal også kan ses gratis med reklamer, og hvis man tæller dem med, der ikke betaler, har Peacock 28 millioner brugere. Det skal også siges at Peacock endnu ikke har udvidet udenfor USA, modsat Paramount+, og Peacocks abonnementstal vokser skam også, bare lidt langsommere. De fik fire millioner abonnenter ind i de sidste 12 måneder.
I den samme periode har HBO Max hentet næsten 13 mio. abonnenter. Apropos HBO Max, så har tjenesten som bekendt nu en ”søster” i form af Discovery+, fordi de to tjeneste ejes af samme selskab. Men Discovery+ er ikke helt så langt fremme som de andre TV-kanaler, der har lavet streamingtjenester. Ifølge Variety har de kun 24 millioner abonnenter globalt.
Paramount+’ abonnementstal putter dem på linje med, hvad The Information skrev at Apple TV+ havde af abonnenter tilbage i september. Der er dog formentlig kommet en del flere abonnenter til Apples tjeneste siden, men omvendt har Paramount+ ikke den markedsføringsfordel, Apple har i form af deres devices.
Disney+ er snart lige så stor som Netflix
’Star Trek’-universet, som Paramount Global ejer rettighederne til, er helt sikkert et af trækplastrene på Paramount+. En anden populær serie på tjenesten er ’Mayor of Kingstown’ med Jeremy Renner, og så har en serie baseret på ’Halo’-spilserien også fået premiere på tjenesten.
En nyere Paramount+-serie, der ligesom ’Halo’ har fået en hård medfart af kritikerne (men som den ovenstående journalist synes er ret fantastisk), er ’The Offer’, der handler om tilblivelsen af ’The Godfather’, der tilsyneladende var næsten lige så vild en historie som filmen, den handler om.
Til trods for at Paramount+, HBO Max og flere andre tjenester nu æder sig ind i Netflix’ markedsandel, er der stadig meget langt op til Netflix’ topplacering. På verdensplan har Netflix 221,6 millioner abonnenter. Amazons har ikke afsløret præcise tal for Prime Video, men blot at over 200 millioner Prime-kunder streamede indhold fra tjenesten i 2021. Og så er der Disney+, der nu bider Netflix i hælene med 196,4 mio. abonnenter verden over.