Musikorganisationer går nu sammen i forsøget på at sikre rimelige indtægter fra streaming musik
De rettighedshavere, som skaber indholdet til musikstreamingtjenesterne, bliver ikke ordentligt betalt for deres arbejde, og intet tyder på, at markedsfejlene korrigerer sig selv. Sådan lyder udmeldingen fra Koda.
Koda peger på den dugfriske undersøgelse`The Polaris Nordic Digital Music Survey 2022´, som udkommer i næste uge.
I den vil man blandt andet kunne læse, at kun 57% af danskerne abonnerer på en musikstreamingtjeneste, mens hele 60% af danskernes samlede digitale musikforbrug foregår på en af de reklamebetalte musiktjenester, som er gratis at bruge.
Gratis-tjenesterne betaler ikke det samme til rettighedshavere som abonnementstjenesterne. Koda fortæller at betalingen til musikskaberne her som minimum er ti gange lavere end på de abonnementsfinansierede tjenester.
For at forsøge at komme denne skævhed til livs, så har en række af musikkens organisationer nu etableret et nyt samarbejde med et overordnet mål om at sikre rimelige indtægter fra streaming til musikkens skabere og udøvere.
En anden udfordring for musikkens skabere er at abonnementsbetalingerne til streamingtjenesterne har været fastfrosset i nu 10 år. Der er ingen udvikling og det betyder i praksis at den gennemsnitlige udbetaling per stream er faldende.
Så hvor lønninger i almindelighed går op i samfundet, for at kompensere for øgede udgifter, så må rettighedshavere se deres værker levere mindre og mindre ind til husholdning, bolig mm.
Som en følge af de udfordringer har Koda, Danske Populær Autorer, Autor, Musikforlæggerne, Dansk Komponistforening, Dansk Artist Forbund og Dansk Musiker Forbund nu etableret et formelt samarbejde.
I den forbindelse nedsættes en arbejdsgruppe med deltagere fra samtlige organisationer, og den vil arbejde for et overordnet mål om at sikre rimelige indtægter fra musikstreaming og komme med konkrete bud på, hvordan dette kan sikres.
“Betalingen til komponister og sangskrivere fra musikstreamingtjenesterne er grundlæggende urimelig – noget vi har understreget i flere år”, udtaler forperson i Koda, Anna Lidell, på vegne af arbejdsgruppen, og slutter:
“Musikerne og artisterne står over for mange af de samme udfordringer, og derfor er det både glædeligt og helt oplagt, at vi nu arbejder sammen om løsninger på at sikre mere rimelige indtægter fra musikstreaming til de personer, som skaber musikken”.