Forside * Nyheder

HBO Max vinder frem i streamingkabløbet – CNN+ og Netflix er løbets tabere

-
(Illustration: Recordere/LG/Openclipart)

HBO Max vinder nye kunder selv efter film ikke længere er tilgængelige på biografpremiere-dagen. Og CNN+ lukker helt ned efter kun tre uger.

Det kom nok som et chok for mange, da det viste sig, at Netflix-træet ikke vokser ind i himmelen. Som vi skrev igår, har Netflix mistet abonnenter for første gang i årevis, og dermed brat stoppet sin himmelflugt. Og nu har vi også en indikation af, hvor abonnenterne er gået hen i stedet.

HBO Max er en af de helt store vindere, når det gælder streamingkunder. Det ved vi, fordi telegiganten AT&T netop har aflagt kvartalsregnskab for det sidste kvartal, selskabet kunne kalde sig ejer af WarnerMedia og HBO. Sidstnævnte er som bekendt nu en del af Warner Bros. Discovery.

Annonce:

HBO lukkede kalenderårets første kvartal med 76,8 millioner betalende abonnenter. Det skal siges, at regnskabsinformationerne ikke skelner mellem abonnenter på kabelkanalen HBO og HBO Max, men selskabet rapporterede allerede sidste år, at streamingtjenestens vækst uden problemer udlignede det store tab af kunder, kabelkanelen oplevede.

Med andre ord er der en konversion i gang, og kabelkanalen tilføjer ikke nye abonnenter i et antal, der har betydning. Det betyder også, at langt størstedelen af nytilkomne abonnenter er kommet til via et abonnement på HBO Max.

Ikke kun på grund af COVID-strategien

Ud af de 76,8 millioner er 12,8 millioner kommet til alene i de sidste 12 måneder, hvilket er en imponerende vækst – formentlig godt hjulpet af Warner Bros.’ COVID-strategi, hvor film blev lagt ud på HBO Max samtidig med biografpremieren.

Denne strategi ser dog ikke ud til at kunne tilskrives hele succesen, for lige under en fjerdedel af de nytilkomne kunder er dukket op siden nytår, efter det var blevet meldt ud, at strategien var midlertidig. Tre millioner abonnenter har tilmeldt sig verden over i januar, februar og marts. Væksten er altså stabil, baseret alene på HBO Max’ normale indhold.

Streamingtjenesten CNN+ åbnede for tre uger siden med et udvalg af indhold præsenteret af stjernerne fra kabelkanalen samt enkelte nye navne. Nu er den lukket igen. (Foto: CNN+)

Det hele er dog langt fra fryd og gammen i det forhenværende WarnerMedia-selskab. Nyhedskanalen CNN, der også var en del af WarnerMedia og altså nu er en del af Warner Bros. Discovery, har det ikke godt i hjemlandet USA. CNNs seere flygter p.t. over til holdningsorienterede nyhedskanaler som MSNBC og Fox News, eller til nyhedsmedier på nettet.

CNN+ lukket efter kun tre uger

For at stoppe denne blødning lancerede CNN for tre uger siden CNN+, en betalings-streamingtjeneste, hvor du kunne tilgå både indhold lavet eksklusivt til tjenesten, samt forhåndsindspillede udsendelser som debatprogrammer, baggrunds-udsendelser og dokumentarer.

Det eneste, du ikke kunne på CNN+-appen var at se CNN live. Det krævede nemlig, at du kunne registrere et kabelabonnement i app’en. Det samme gjaldt CNN International (CNNi), den udgave af CNN, de fleste kan se i Europa. Med andre ord var CNN+ ikke en hjælp til at droppe kabel-abonnementet. Tværtimod.

Det er formentlig den primære årsag til at CNN+ efter tre uger kun havde omkring 150.000 abonnenter (til sammenligning havde Disney+ ti millioner abonnenter efter den første uge). Det har kanalens nye ejere, Warner Bros. Discovery, derfor nu taget konsekvensen af. Efter tre uger i luften er CNN+ blevet lukket ned. Og dermed har CNN+ formentlig sat rekord i kortest levetid for en streamingtjeneste.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.