Seneste analyse af det amerikanske streamingmarked viser en stor tilslutning til deling af abonnementer, men det er ikke kun en ulempe.
Forleden kom det frem at Netflix p.t. tester muligheden for at tage ekstra betaling for dem som deler et abonnement mellem to eller flere husstande.
Se også: Netflix tester ekstra betaling for deling af abonnement
Som det er nu taber Netflix umiddelbart penge på deling af abonnementer, men det er ikke helt så sort/hvidt. Det kan også ses som en fordel, mere om det senere.
Mange deler abonnement
Den seneste forbrugerundersøgelse fra Leichtman Research Group, Inc. (LRG) viser at for USA er det:
- 64 % med Netflix betaler fuldt ud for tjenesten og deler den ikke med andre uden for husstanden.
- 33 % af Netflix-tjenesterne bruges i mere end én husstand: 15 % af Netflix-tjenesterne bruges og betales af dem, der også deler dem med nogen uden for husstanden
15 % af Netflix-tjenesterne bruges i én husstand, men lånes af en anden husstand, som betaler for tjenesten
I alt er det nu 83% af de amerikanske husstande som har mindst én streaming-videotjeneste fra de femten største direkte-til-forbruger-tjenester (DTC) og SVOD-tjenester (subscription video on-demand). 67% af alle amerikanske husstande har et abonnement på Netflix.
Deling er ikke kun ulemper
Det er dog ikke kun forbundet med ulemper at brugerne af tjenesterne deler adgang.
Det kan også være en fordel for en streamingtjeneste at udvide brugerbasen, og deling kan være med til at fastholde abonnenterne. At de ikke hopper af og på abonnementet løbende, hvis andre er medbrugere på det.
“Deling er med til at udvide brugerbasen og fastholde kunderne, men det skaber også en kløft mellem antallet af husstande, der har en tjeneste, og de faktiske betalende abonnenter”, lyder det fra Bruce Leichtman, præsident og chefanalytiker for Leichtman Research Group, Inc.
Det er femte år at LRG undersøger det amerikanske streamingmarked og er baseret på 4.400 husstandes deltagelse i en online undersøgelse.