En række nye jobopslag har sat fantasien i gang hos tech-observatører, der tror at Amazon vil gå en anden vej end konkurrenterne, når det gælder Metaverset.
Når det er lidt tvivlsomt, hvilken type omsluttende, virkeligheds-forandrende teknologi, der er tale om, bruges udtrykket ”XR” som oftest. Det står ifølge visse kilder for ”eXtended Reality” og er et paraplyudtryk, der omfatter såvel AR, VR og MR.
Og det er netop brugen af udtrykket XR, der har fået tech-skribenterne hos Protocol op på mærkerne, da de fik øje på en stribe nye jobopslag fra Amazon. Her søger Amazon nemlig efter folk, der kan udvikle et XR-produkt, der ser ud til ikke at være helt som de andre.
Produktet beskrives helt præcist som et ”magisk og brugbart XR-produkt, rettet mod forbrugerne, som verden aldrig har set før”. Netop det sidste lugter lidt af, at Amazon har tænkt sig at prøve noget andet end sine konkurrenter.
Hvor Apple, Google, Meta, Microsoft og en hel række andre både større og mindre virksomheder har fokus på AR-briller og VR/MR-headsets, er der altså noget, der tyder på, at Amazon vil gå en anden vej. I et af jobopslagene tales der dog om ”XR/AR-enheder”, og det har fået visse medier til at spekulere i, om Amazon vil lave et brilleløst AR-produkt.
En slags hologrammer, måske?
Indenfor de såkaldte Metavers-teknologier og XR tales der lige nu om brilleløse løsninger, der f.eks. kan lægge et digitalt lag oven på virkeligheden, uden at du har behov for briller. Hologrammer er et eksempel på dette, men problemet med hologrammer er naturligvis, at de kun eksisterer, når der er noget at projektere hologrammet på.
Modsat, hvad man ser i sci-fi- og superhelte-film, kan det ikke lade sig gøre at projicere noget ud i den blå luft, fordi du kun ser lys, når der er noget, der fysisk stopper det. Der er dog én måde, det kan lade sig gøre på, og det er hvis det er dit eget øje, der stopper lyset. Altså, hvis grafikken projiceres direkte ind i dit øje.
Det var sådan, BMW f.eks. havde ”løst” hologram-problematikken i 2017, da de demonstrerede, hvordan hologrammer kunne integreres i biler. Men det krævede, som du kan læse i vores ”eyes-on”-reportage, at man ikke bevægede hovedet ret meget væk fra en bestemt position.
En simplere version er de lampe-monterede projektorer, der kan projicere et aktivt, digitalt lag på f.eks. en bordoverflade, og som flere virksomheder har forsøgt sig med. Netop Amazon er et af disse firmaer, og de fik endda patent på et lignende system for omkring 10 år siden. Ifølge Protocol kom det dog aldrig videre end konceptstadiet.
Et stort hold
Amazons Glow-koncept, der kombinerer videochat med interaktive projektioner, har dog lidt af det samme ombord. Spørgsmålet er derfor, om Amazon vil forsøge at positionere sig mod konkurrenterne ved at kapre den brilleløse del af markedet med det nye, ”magiske” produkt. Men alt dette er naturligvis kun spekulation.
Amazon har jo trods alt også smartbriller i sortimentet, selv om disse ikke kan så meget rent visuelt. De roller, som Amazon vil besætte, er blandt andet en brugerflade-designer, der skal arbejde med ”3D/AR-underholdningsoplevelser” og som kan tænke i rum-dimensioner blandt andet i forbindelse med animation og spil.
Til det samme projekt søger Amazon også en produktansvarlig, der har ”erfaring med at bygge dybt tekniske produkter, i kategorier såsom AI/ML, robotter og spil”. De søger også eksperter i computer vision og forskere, så det ser ud til at være et stort hold, der bliver ansat. Det skal blive spændende at se, hvad Amazon har i tankerne.