Volvo Cars øger sin udviklingsindsats indenfor software og digitale brugeroplevelser ved at investere i et nyt techcenter i den svenske hovedstad stockholm der skal huse 700 ansatte, der er uddannet inden for softwareteknik, datavidenskab og -analyse, produktstyring, online business og digital brugeroplevelse.
Techcentret er en udvidelse af Volvos nuværende anlæg i Stockholms centrum og vil bygge videre på virksomhedens kompetencer inden for onlinesalg og softwareproduktudvikling, som er de centrale fokusområder i dens igangværende transformation. Udvidelsen vil understøtte Volvo Cars’ vækst og ambitionerne om i midten af årtiet at sælge mindst halvdelen af alle sine biler online og udvikle mindst halvdelen af al software internt.
“Mennesker med de rette kompetencer og værdier er altafgørende for at vi kan nå vores ambitiøse målsætninger, og derfor etablerer vi vores nye techcenter i Stockholm,” udtaler Hanna Fager, chef for Corporate Functions hos Volvo Cars. “Stockholm er et hotspot for talenter inden for techbranchen, og vi ønsker at skabe en innovativ, kreativ og samarbejdsorienteret arbejdsplads, der kan tiltrække folk fra hele verden. Processen er allerede i gang, og vi leder i øjeblikket efter nye ansatte, der kan hjælpe med at indfri vores ambitiøse målsætninger.”
“Ud over at gøre vores biler mere sikre gennem teknologiudvikling og mere bæredygtige gennem elektrificering ønsker vi grundlæggende at ændre bilejerskabet til at være mere personligt ved hjælp af en enestående brugeroplevelse,” udtaler Henrik Green, Teknologichef hos Volvo Cars. “Det er derfor vi investerer i produkter og teknologi og udvider i Stockholm for at få adgang til talenter inden for alt fra produktstyring til softwareudvikling og brugeroplevelse.”
Intern udvikling af software
Volvo Cars er altså i gang med at flytte al softwareudvikling in-house, både for at nå sine onlinemål og fordi mærker som eksempelvis Tesla viser, at fremtidens biler i stigende grad defineres af software snarere end traditionelle bilegenskaber.
For at bygge den bedste software og virkelig drage fordel af den interne softwareudvikling, centraliserer virksomheden også databehandlingen i sine fuldelektriske biler til et stærkt kernesystem. Dette vil hjælpe Volvo Cars med løbende at introducere ny software og funktionalitet til kundernes biler via over-the-air-opdateringer.
Se også: Volvo vil udvikle eget operativsystem i konkurrencen mod Tesla.
Denne artikel er en del af serien: Elbiler
- Volvo vil udvikle eget operativsystem i konkurrencen mod Tesla.
- Denne elbil kan køre 1000 km på en opladning og kommer i 2022
- Sprænger Tesla i luften: For dyrt at skifte batterier
- Clever har nu åbnet et af danmarks største lynladeanlæg
- Volvo Cars åbner nyt techcenter i Stockholm (Denne artikel)
- Kultbilen fra ’Back to the Future’ kommer i en elektrisk version
- Mercedes kører over 1.000 km/opladning i alm. trafik