Både sprogbrug i overskriften og grafikken i invitationen til Apples næste event bliver nu fortolket i retning af Apples ambitioner i xR og metaverset.
Apple har en tradition for at antyde, hvad der bliver afsløret til deres events, når de sender invitationer ud til deres presse-events. Der går ofte sport i at gætte, hvad deres kryptiske overskrifter og grafik antyder, når invitationerne lander i journalisternes og erhvervspartnernes indbakker.
Sådan er det også med den invitation til eventen på tirsdag, der landede for et par dage siden. De fleste gætter på at overskriften, ”Peek performance” betyder, at vi får et kig på de nye Apple Silicon-chips, der er på vej, f.eks. M2-chippen.
Og det giver naturligvis mening. M1-maskinerne kom i butikkerne i det sene efterår 2020 efter en annoncering om Apple Silicon-projektet i juni. Hvis mønstret holder, og vi får et smugkig (”peek”!) på M2s ydelse (”performance”!) nu, passer det med rygterne om, at der kommer nye Macs med M2 ombord til efteråret.
Men det kunne også, som flere medier har gættet på, også handle om noget andet. Det kommende pressemøde kunne både handle om Apples kommende MR-headset. Som bekendt er Apple i gang med en længere strategi, hvor de ønsker at kapre xR-markedet (AR/VR/MR) med enheder, som folk rent faktisk gider at eje og bruge til andet end gaming.
Typisk MR-oplevelse
Målet er angiveligt en AR-brille, der kan tage over efter iPhone om otte-ti år, men der er flere udviklingstrin på vejen frem til brillen. Det første skulle ifølge nogle af de mest troværdige Apple-spåmænd såsom investor-rådgiveren Ming-Chi Kuo og Mark Gurman fra Bloomberg, være et Mixed Reality (MR)-headset, der kommer enten sidst i år eller først i 2023.
Mixed Reality benytter kameraer til at opfange verden omkring dig og blander kamerasignalet sammen med virtuel grafik, sådan at den synlige verden inde i headsettet er en ”blandet virkelighed”. Det skal sættes i modsætning til VR-headset, hvor du kun kan se de den virtuelle verden, og AR, hvor du kigger direkte på verden gennem linser, der har ekstra, virtuelle objekter projiceret på dem.
Det, der får de forskellige medier til at tro, at vi muligvis får et kig på Apples MR-headset er ordet ”Peek”, der jo hentyder til et smugkig, men som helt klart handler om at bruge øjnene. Derudover ligner den lidt kryptiske grafik i invitationsvideoen noget, som en MR-bruger kunne se, når de går hen imod det udhulede Apple-logo i midten.
Det ligner faktisk et MR-signal fra en headset-bærende person, der går henimod logoet og kigger ind, hvorefter logoet reagerer og omslutter seeren med farver. Det er præcis den slags oplevelser, MR allerede leverer til tidlige brugere af teknologien i f.eks. spil og andre apps.
Techradar skriver endda, at de synes, de kan se at billedet dykker en smule, som om brugeren tager et skridt. Om det er ren ønsketænkning, finder vi ud af på tirsdag.