Mandag eftermiddag kunne ladeoperatøren Clever officielt indvie sin lynladestation i Køge vi tidligere har omtalt. Med sine 16 lynladepunkter er den en af Sjællands største, kun overgået af Teslas supercharger anlæg med 26 ladepunkter der også er placeret i køge. Clevers anlæg er dog åbent for alle, hvilket er godt nyt for strømhungrende elbils bilister på farten. Både transportminister Trine Bramsen og Køges borgmester, Marie Stærke, var mødt op for at fejre indvielsen og for at dele deres tanker om fremtidens e-mobilitet.
Der var god energi og grønne ambitioner i luften, da Danmarks førende ladeoperatør Clever mandag eftermiddag kunne klippe det grønne bånd og indvie Sjællands største åbne lynladestation, akkompagneret af transportminister Trine Bramsen, Køges borgmester Marie Stærke og energi- og fibernetkoncernen Andels adm. direktør Jesper Hjulmand.
Lynladestationen er udviklet i et organisk og modulært design i samarbejde med arkitektfirmaet Cobe, og med sine otte lynadestandere kan stationen på Servicevej 1 oplade 16 elbiler på samme tid, og på bare 15 minutter er det muligt at lade elbilen fuldt op, afhængigt af bilens evne til at lynlade. Dermed er stationen et skridt på vejen mod at sikre rigelig, relevant og tilgængelig ladeinfrastruktur, når man er på farten:
”Der er for få lynladestationer i Danmark og for langt mellem de store stationer langs motorvejene. Det skaber kø og frustrationer, og det understøtter ikke Clevers formål om at accelerere skiftet fra olie til vedvarende energi for at skabe et bæredygtigt samfund. Det skal vi have ændret hurtigst muligt, og derfor er det glædeligt, at vi i dag kan indvie Sjællands største lynladestation”, lød det fra Clevers direktør Casper Kirketerp-Møller i åbningstalen.
Øjnene er rettet mod Danmark
De 16 lynladepunkter i Køge er kun begyndelsen på mange flere lynladepunkter over hele landet, og flere ladeoperatører er således godt i gang med at imødekomme fremtidens ladebehov. Det skaber opmærksomhed uden for landets grænser, fortalte transportminister Trine Bramsen til indvielsen:
“Regeringens målsætning er, at der skal være 1 mio. grønne biler i 2030, og derfor er det afgørende, at danskerne kan lade på farten. De 16 lynladepunkter her i Køge er et stort skridt i netop den retning, og rundt om i landet er ladeoperatørerne med til at skubbe til den grønne omstilling ved at være modige og omsætte tanker til handling. Det er noget, der har fået udlandets opmærksomhed, og vi mærker tydeligt, at øjnene er rettet mod Danmark, når der skal hentes inspiration til at accelerere den grønne omstilling af transporten.”
Med et stigende antal elbiler på vejene er der behov for flere lynadestationer som den i Køge – de kan nemlig rykke ved den grønne omstilling af transporten og til dem, der overvejer skiftet fra en fossilbil til en elbil, lød det fra Køges borgmester Marie Stærke:
”Området for elbiler har rykket sig helt vildt på meget kort tid, og vi oplever stor efterspørgsel på elladestandere. Derfor er der også brug for, at vi i kommunerne har et godt samarbejde med ladeoperatørerne, så udrulningen kan følge med efterspørgslen. Jeg er rigtig glad for, at det er lykkedes med Clever, og jeg håber, at lynladestationen og dens unikke design kan være med til at give det lille skub der gør, at flere og flere med tiden vælger den grønne model, når der skal købes ny bil.”
Lynladestationen i Køge er den tredje i rækken af mange, og det er Clevers ambition at opsætte flere end 400 lynladepunkter fordelt over hele landet inden udgangen af året. I de kommende måneder indvies lynladestationer i Esbjerg og Nørresundby, og inden længe indvies Danmarks største åbne lynladestation i Odense med hele 28 lynladepunkter.
Skal lagre strøm fra vindmøller og solceller
Udover at være et vigtigt knudepunkt for elbilister på farten, er lynladestationen i Køge også et pilotprojekt med solceller og et kæmpebatteri på 1,2 MWh, som skal være med til at lagre noget af den strøm, der er i overskud i elnettet.
Pilotprojektet sker i samarbejde med teknologivirksomheden Hitachi Energy, og i fællesskab skal de to selskaber blive klogere på, hvordan man bedst muligt udnytter kæmpebatterier til at lagre uudnyttet strøm i elnettet og bl.a. bruge den til at oplade elbilerne.
Går projektet godt, forventer Clever, at modellen skal bredes ud til hele landet, så operatørens større lynladestationer kan understøtte det grønne elnet.
Tesla vil også åbne deres supercharger netværk for andre bilmærker
Det har hele tiden været planen at elbils mastodonten tesla vil åbne deres enorme supercharger netværk for andre bilmærker. Firmaet kører i øjeblikket testforsøg i flere lande, for at få et overblik over de praktiske problemer der kan være med tilslutning af andre bilmærker, der har forskellig placering og udformning af ladestik, der ikke nødvendigvis er kompatibel med teslas udforming.
Se oversigt over Clevers ladeanlæg i danmark
Se oversigt over Teslas eksisterende og kommende ladeanlæg i danmark
Denne artikel er en del af serien: Elbiler
- Volvo vil udvikle eget operativsystem i konkurrencen mod Tesla.
- Denne elbil kan køre 1000 km på en opladning og kommer i 2022
- Sprænger Tesla i luften: For dyrt at skifte batterier
- Clever har nu åbnet et af danmarks største lynladeanlæg (Denne artikel)
- Volvo Cars åbner nyt techcenter i Stockholm
- Kultbilen fra ’Back to the Future’ kommer i en elektrisk version
- Mercedes kører over 1.000 km/opladning i alm. trafik