DRTV, TV 2 Play og Viaplay ses af flere end alle de udenlandske tjenester tilsammen
Efter at der kom en ny seertalsmåling fra 1. januar i år, der har vi løbende fået tal for tv-streamingen i hjemmet, og nu er statistikken for hele januar klar. Det fortæller TV 2 i en udmelding.
Det er en liste som toppes af Netflix. Men Nielsens måling af streaming i hjemmet viser også, at danskerne i januar har set mere streaming hos broadcastere med en klassisk tv-baggrund end hos de nye, internationale streamingtjenester.
DRTV, TV 2 PLAY og Viaplay har i januar haft et gennemsnitligt dagligt streamingforbrug på godt 26 minutter pr. dansker på tre år og derover – fordelt med 11 minutter på DR’s streamingtjeneste, 10 minutter på TV 2 PLAY og 6 minutter på Viaplay.
Dermed er den samlede sening på broadcasternes streamingtjenester højere end hos Netflix, Disney+, HBO Max, Apple TV+, Amazon Prime, C More og Paramount+ tilsammen. De står i januar i snit for tilsammen godt 23 minutters daglig sening.
“Vi har været spændte på den nye måling af streamingforbruget, og vi er meget tilfredse med, at TV 2 PLAY, som er en betalingstjeneste, er næsten lige så set som DRTV, der er tilgængelig for alle. Samtidig har TV 2 PLAY 50 procent mere sening end de kommercielle konkurrenter Viaplay og Discovery+ tilsammen”, fortæller TV 2s indholdsdirektør, Lotte Lindegaard, og fortsætter:
“Målingen viser, at public service-indhold fra DR og TV 2 står stærkt på streaming. Det hører med i billedet, at også en del af streamingseningen hos tv-distributørernes tjenester som YouSee TV & Film og Stofa WebTV er public service-indhold fra DR’s og TV 2s kanaler”.
Klassisk tv-sening ligger fortsat højt
Når man betragter streamingseningen, er det værd at huske, at broadcastere – ved siden af streamingseningen – har en klassisk tv-distribution af indhold med et endnu større tidsforbrug hos danskerne.
For TV 2-familien er situationen den, at hver eneste dansker i januar så klassisk live-tv på TV 2s kanaler i mere end en time pr. dag.
Ved siden af den klassisk distribuerede TV 2-sening ligger streamingseningen på TV 2 PLAY, som i januar var på 10 daglige minutter pr. dansker.
For eksempelvis Netflix, der ikke har en lineær distribution, var det daglige tidsforbrug på 14 minutter pr. dansker i januar 2022.
Stor streamingsening hos distributørerne
Blandt TV 2 PLAY-abonnenterne er det daglige, gennemsnitlige tidsforbrug på TV 2s tjeneste mere end en time pr. abonnent.
Det er måske en overraskelse for nogle iagttagere, at distributørernes streamingtjenester – hvor der blandt andet ses masser af tv-indhold fra danske kanaler – er ganske store.
Det gælder især YouSee TV & Film med 10 minutters daglig sening pr. dansker i januar, Stofa WebTV med 3 minutters sening, Telia TV og Allente med hver cirka 1,5 minutters sening og Altibox med 1 minuts daglig sening. Der er også en mindre sening hos tjenesterne fra distributørerne Norlys og Waoo.
Samlet set er der større streamingsening på tv-distributørernes streamingtjenester end hos Netflix.
TV-streaming top 10 januar 2022
TV-tjeneste | Min/dag | |
---|---|---|
1 | Netflix | 14 |
2 | DRTV | 11 |
3 | TV 2 Play | 10 |
4 | YouSee TV & Film | 10 |
5 | Viaplay | 6 |
6 | Disney+ | 5 |
7 | HBO Max | 4 |
8 | Stofa WebTV | 3 |
9 | Telia TV | 1,5 |
10 | Allente | 1,4 |
Kilde: Nielsen Denmark (listen omhandler broadcastere, internationale streamingtjenester og tv-distributører, men ikke sociale medier som Facebook, Instagram, Youtube ol. Nielsen måler alene streamingseningen i hjemmet)