Efter Microsofts gigantbud på Activision Blizzard går ærkekonkurrenten nu efter firmaet, der skabte ’Halo’ og nu er kendt for ’Destiny’-serien.
Økonomer og finansfolk kan holde lange taler om de betingelser, der får markeder til at udvide sig og trække sig sammen. Men at de gør det, i hvert fald i lande styret af kapitalistiske demokratier, er der næppe mange, der tvivler på.
Det sker blandt andet ved at mindre firmaer startes op og bliver succeser, når nye teknologibølger rejser sig. Når økonomien så forandres, bliver disse mindre virksomheder ofte spist af større firmaer, når markederne konsoliderer sig igen. Og sådan en konsolidering ser spilmarkedet ud til at gennemgå lige nu.
Således kunne vi for kort tid siden berette, at Microsoft havde lagt et gigantisk bud ind på at købe Activision Blizzard. Tech-giganten vil købe spilfirmaet for tæt ved en halv billion kroner, og mangler sådan set kun myndighedernes godkendelse. Og nu viser endnu et opkøb, at der muligvis er tale om en konsolideringstrend.
Der er dog ikke helt så mange penge på spil denne gang. Faktisk er beløbet en hel del mindre, nemlig 3,6 mia. dollar, eller lige under 24 milliarder kroner. Det er kun lidt over 5 procent af den pris, Microsoft har budt på Activision Blizzard. Men selv om det er mange penge, er det måske snarere de involverede firmaer, der er mest interessante.
Køberen er nemlig Sony Interactive Entertainment og spilfirmaet, der bliver købt, er spiludvikleren Bungie. Sidstnævnte blev i sin tid kendt for at lave ’Halo’-serien, der som bekendt hænger uadskilleligt sammen med Microsoft og Xbox-platformen. Nu, hvor ’Halo’ også er på vej som TV-serie, bliver der formentlig endnu større opmærksomhed omkring spil-serien udenfor gamer-miljøet.
Flere Sony-opkøb på vej
Bungie var endda ejet af Microsoft, da ’Halo’ først hittede. Efter Bungie blev startet i 1991, købte Microsoft firmaet i 2000. I 2007, efter at både Xbox og ’Halo’ var blevet solide salgshits, valgte Bungie-holdet at gå solo som enkeltstående virksomhed. Microsoft beholdt naturligvis ’Halo’-rettighederne og fortsatte serien gennem Microsoft Studios.
Syv år senere var Bungie imidlertid klar med deres næste, store spilsatsning. Det var ’Destiny’-serien, der siden har været spilfirmaets flagskib. Indtil for tre år siden blev Bungies spil udgivet og distribueret af Activision Blizzard, men i 2019 overtog firmaet selv udgiverrollen. Og det var jo nok meget klogt, hvis de gerne ville undgå at samarbejde med Microsoft igen.
Bungie kan fortsætte den delvist uafhængige stil under Sonys ejerskab. For det første står det allerede klart fra starten, at Bungies spil ikke bliver PlayStation-eksklusive, hvis handelen går igennem. Det har firmaerne allerede meldt ud. For det andet skulle købet kun handle om ejerskab. Bungie vil angiveligt fortsætte med at både at udvikle og udgive spil uden indblanding fra Sony.
Sony ser dog ud til at udnytte konsolideringsperioden til at opkøbe spilstudier. I forbindelse med offentliggørelsen af Bungie-købet kom Sony Interactive Entertainments CEO, Jim Ryan, med en forudsigelse angående flere Sony-opkøb. ”Vi er slet ikke færdige endnu”, sagde topchefen til GamesIndustry.biz.