Parkerings-app ledte til betaling på forkert P-område, og det er ikke brugerens fejl slår Højesteret fast.
Der er faldet dom i Højesteret, i en sag om en kontrolafgift givet for manglende betaling for parkering.
Der var betalt for parkering, men for parkering på en anden plads end der hvor bilen holdt. Det kostede en kontrolafgift på 650 kr. – som nu er annulleret.
“A parkerede sin bil i et parkeringsområde med områdenummer 406. Han benyttede ved betalingen EasyPark, der er en app til betaling for parkering. I stedet for at betale for parkering i område 406 betalte han ved brug af appen for parkering i område 104, som lå i nærheden”, forklarer Højesteret i en udmedling og fortsætter:
“En parkeringskontrollør konstaterede under en kontrol i område 406, at der ikke var betalt for bilens parkering i dette område, og pålagde derfor en kontrolafgift på 650 kr.”
Henviste til betaling via EasyPark app
I det område hvor bilen blev parkeret var der skilte som angav at betaling kunne ske gennem EasyParks app.
Her blev det forkerte P-område valgt. Landsretten mente at det var P-kundens ansvar at vælge det rigtige P-område, men Højesteret nåede frem til at det er operatøren af P-pladsen som er ansvarlig for brug af den parkerings-app, som de henviser til.
Ved anvendelsen af app’en havde P-kunden fået vist et kort over P-området. Der var ingen advarsel om at tjekke om det angivne parkeringsområde svarede til bilens faktiske placering.
Højesteret kom frem til, at Apcoa Parking Danmark A/S måtte bære risikoen for, at P-kunden ved anvendelsen af app’en betalte for parkering i det forkerte område, og at de derfor ikke kunne fastholde den pålagte kontrolafgift.
Dette selvom der i de almindelige vilkår og betingelser for brug af app’en står at det er kundens ansvar at sikre sig at den foreslåede områdekode svarer til den pågældende parkeringsplads.
Højesteret frifandt P-kunden. Dommen kan læses her
Opdatering
Easypark: Apcoa modtog penge for parkeringen