Virgin Hyperloop har fyret næsten halvdelen af de ansatte og vil nu fokusere på fragt.
Elon Musks største fans mumlede surt i skægget, mens fans af traditionel togdrift grinede hånligt tirsdag aften dansk tid. Der blev det nemlig afsløret, at et af de store hyperloop-selskaber, Virgin Hyperloop har droppet idéen om at fragte passagerer.
Samtidig har Virgin Hyperloop fyret omkring halvdelen af sine ansatte, i alt 111 stillinger er blevet nedlagt. Det sker især, fordi firmaet sadler om og vælger at fokusere på fragttransport i stedet for passager-transport.
Dermed er der ét selskab mindre, der følger den drøm, som Elon Musk genoplivede tilbage i 2012. Idéen om tog, der kører i lufttomme rør er gammel, men Musk præsenterede i 2013 en version, der måske kunne realiseres i en eller anden form. Musk’s fans blev overbevist med det samme, mens det tog resten af verden lidt længere tid.
Men Musk har jo trods alt stået i spidsen for genoplivningen af både den elektriske bil og privat rumdrift, så hvorfor ikke også revolutionere tog-transport? Siden er flere hyperloop-selskaber sprunget op, og midlertidige aftaler om hyperloop-baner er blevet indgået over hele verden.
Andre selskaber lever stadig
Flere af disse aftaler er dog også faldet fra hinanden igen, efterhånden som hyperloop-teknologien ramlede ind i flere og flere barrierer. Nu, hvor Virgin Hyperloop har kastet håndklædet i ringen, når det gælder passagerer, er der nok mange, der spørger, om hyperloop-drømmen er død?
Det er den naturligvis i de tilfælde, hvor Virgin Hyperloop har lovet at stå for passagertransport. I USA gælder det blandt andet et område af Texas, hvor de lokale myndigheder allerede har annulleret kontrakten. I staten West Virginia holder guvernøren i skrivende stund pressen hen, mens myndighedernes (nu brudte) aftale med Virgin Hyperloop diskuteres. Det vides ikke, hvad der skal ske med den foreslåede hyperloop-rute mellem Helsinki og Stockholm, der også var et Virgin Hyperloop-projekt.
Der er dog stadig hyperloop-selskaber, der ser ud til at have foden på speederen og ikke bremsen. Det gælder for eksempel det Los Angeles-baserede HyperloopTT (de to T’er står for Transportation Technologies). For blot en uge siden annoncerede dette hyperloop-firma, at de har indgået en aftale med det tyrkiske firma Erciyas om levering af både stålrør og investorkapital.
HyperloopTT har også aftaler om projekter over hele verden, og driver verdens eneste hyperloop-testbane i fuld størrelse, der befinder sig i Toulouse i Frankrig. Oven i alt dette kommer, at USA’s regering har tilsidesat adskillige milliarder i støttedollars til hyperloop-projekter i forbindelse med en lovpakke, der blev vedtaget i november.
Så måske er hyperloop-drømmen ikke helt død, men kører måske bare i bumletogs-tempo lige nu.