Teleselskabet Telia Danmark betaler en bøde på 100.000 kroner for at have overtrådt markedsføringsloven.
Telia var lidt for frisk i deres marketing af en rabatkode og må nu til lommerne og betale en bøde.
Teleselskabet har accepteret at betale en bøde på 100.000 kroner for ikke at have oplyst i reklamer, at rabatten på køb af en telefon eller tablet var betinget af, at der blev tegnet abonnement. Det fortæller Forbrugerombudsmanden i en udmelding.
I foråret 2020 reklamerede Telia på sin hjemmeside og på Facebook med, at forbrugerne ved brug af en særlig rabatkode kunne få 500 kroner i rabat på en mobiltelefon eller tablet. Det fremgik ikke, at rabatten var betinget af, at forbrugeren samtidig oprettede et mobilabonnement.
“Man må ikke friste med rabatter uden at oplyse om betingelserne for at opnå rabatten. Det er vildledende markedsføring”, Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, som har behandlet sagen efter en forbrugerklage.
LOVGRUNDLAG Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne. Ifølge markedsføringslovens § 6 må markedsføring ikke vildlede ved at udelade væsentlige oplysninger. Det er en betingelse for, at § 5 og § 6 er overtrådt, at markedsføringen er egnet til at påvirke forbrugernes økonomiske adfærd, jf. markedsføringslovens § 8. Kilde: Forbrugerombudsmanden |