Den nye seertalsmåling i Danmark er klar med de seneste målinger på forbrug af tv-streaming, som her viser forbruget i uge 3.
Her fra 1. januar 2022 kom der en ny seertalsmåling i Danmark. Analysebureauet Nielsen tog over efter Kantar Gallup, med en ny type måling der skal tage højde for at mere og mere af tv-forbruget sker via streaming, både forskudt og direkte tv.
Nu er seneste top-10 klar. Ikke over hvad danskerne ser på de enkelte tjenester, men hvor mange minutter der forbruges på de enkelte tjenester.
Streaming-seertallene for uge 3 viser at Netflix topper forbruget med i gennemsnit 12 minutter dagligt og 86 minutter ugentligt. Herefter følger DRTV med 10 minutter dagligt og 70 minutter ugentligt.
Her ser vi også hvor stor en streamingtjeneste YouSee TV & Film er, for de indtager 3. pladsen. Nr. 4 er TV 2 PLAY.
Herefter er der et pænt spring i forbrug ned til Viaplay og Disney+ på hhv. plads 5 og 6.
En tjeneste som falder udenfor aktuel top-10 er Discovery+
Der er dog en mulig skrævvridning af tallene, og det er at Nielsen kun måler via WiFi i hjemmene hos det panel af danskere som deltager. Dvs. at forbrug på farten, via mobil og tablet over mobilnettet eller andre WiFi, ikke tæller med.
TV-streamingtjenester top 10 (uge 3 2022)
Uge 3 2022 | TV-tjeneste | Min/dag | Min/uge |
---|---|---|---|
1 | Netflix | 12 | 86 |
2 | DRTV | 10 | 70 |
3 | YouSee TV & Film | 9 | 66 |
4 | TV 2 PLAY | 9 | 64 |
5 | Viaplay | 5 | 38 |
6 | Disney+ | 5 | 32 |
7 | HBO Max | 4 | 29 |
8 | Stofa WebTv | 3 | 21 |
9 | Telia TV | 2 | 12 |
10 | Allente | 1 | 10 |
Kilde: Nielsen