Teleankenævnet ser ingen problemer i at YouSee giver en brugt tv-boks i bytte for at løse fejl.
Et hjem der var storforbruger af YouSee-bokse (7 styk i alt) fik problemer med signalet til det ene TV, og tog i marts 2021 kontakt til YouSee support. Periodisk forsvandt billedet fra TV’et.
YouSee sendte ham en ny tv-boks, som dog viste sig at være en anden brugt tv-boks, hvilket senere blev en del af klagen til Teleankenævnet.
Den ny brugte tv-boks blev installeret og fejlene fortsatte. Efter en ny kontakt til YouSee sendte de ham en IR-modtager han kunne prøve med på tv-boksen. Sådan en gør det nemmere at fjernbetjene boksen, i tilfælde af at den er gemt lidt af vejen så der ikke er direkte sigte fra fjernbetjening til boks.
En IR-modtager hjalp heller ikke og det fik klager til at udskifte det 10-11 år gamle TV som tv-boksen var tilsluttet. Det hjalp, YouSee-boksen virkede upåklageligt på det nye TV.
Kunden var dog ikke tilfreds med at have fået en brugt tv-boks. YouSee fortalte ham at det skyldes at de tv-bokse han havde var udgået, så de renoverede brugte tv-bokse i stedet, til kunder som fortsat brugte de gamle tv-bokse.
Et for gammel abonnement
Så nu ville kunden gerne have udskiftet de gamle udgåede tv-bokse med nye, men fik at vide at abonnementet også var for gammelt. Det var ikke noget YouSee havde på hylderne i dag, og de nye YouSee-bokse kunne ikke benyttes i det abonnement kunden havde. Det blev også oplyst at på et tidspunkt så ville YouSee løbe tør for de gamle renoverede tv-bokse, så det ikke længere var muligt at fejlrette.
Men YouSee havde ikke noget nyt produkt på hylden som kunne erstatte det gamle. På det gamle var det tv-bokse med harddisk for lokal optagelse, og på de nye tv-bokse hvor optagelserne gemmes i skyen.
Derudover er der et maksimum på 5 tv-bokse i de nye YouSee-abonnementer og husstanden har 7 tv-bokse nu. Sidst men ikke mindst vil et nyt abonnement give en månedlig merpris på 94 kr.
Klagede til ankenævn
Kunden valgte at klage til Teleankenævnet. Klager var ikke vidende om at YouSee kunne finde på at ombytte brugt for brugt, og opfattelsen var at det alene var ringe materiel som havde skabt forbindelsesproblemerne.
Kravet overfor YouSee var at de betalte 15.000 kr. til at dække nyt tv, nyt tv-møbel og kundens tidsforbrug, samt at det gamle abonnement blev ombyttet til et nyt “YouSee TV Viasat Mellem m. Bredbånd”, med nye tv-bokse, med samme månedlige pris som hidtil.
Teleankenævnets gav ikke kunden medhold i klagen over YouSee. De fandt at YouSee havde forsøgt at løse problemerne, som var isoleret til det ene tv ud af syv, og at en udskiftning af TV’et løste problemet. Der ydes normalt ikke kompensation til forbrugere for gener, tidsforbrug mv.
Nævnet ser heller ingen problemer i at tv-bokse, der leveres som en del af et abonnement, er brugte.
Hele afgørelsen, med Teleankenævnets begrundelser for ikke at give YouSee-kunden medhold, kan læses her