Ny seermåling åbner i Danmark per 1/1 2022, nu med større fokus på streaming
For første gang i 30 år skifter den danske seermåling leverandør. Siden 1. januar 1992 har Gallup (nu Kantar) stået for målingen af seertal i Danmark, men fra 1. januar 2022 tager det internationale analysefirma Nielsen over.
Seeradfærden i de danske hjem er under hastig forandring. Eksempelvis har knap hver fjerde husstand i Danmark ikke længere en traditionel tv-pakke, og de komplekse adfærdsmønstre stiller øgede krav for at sikre endnu mere korrekt måling af forbruget.
“Det hér er en ny måling til en ny tid, hvor danskernes seervaner og mediebrug bliver stadig mere digitalt. Derfor har den nye seermåling øget fokus på danskernes ændrede medievaner, flere skærme, flere indholdstyper, streaming-sening og nye aktører, siger formanden for tv-stationernes fælles styregruppe for seermålingen”, fortæller Frederik Barnholdt, der er teamchef for Market & Performance Measure hos TV 2, i en udmelding.
Broadcastere og Disney
Da aftalen blev indgået med Nielsen var det for måling af seertal på DR, TV 2, Nordic Entertainment Group (NENT) og Discovery Networks. Siden er Disney gået med.
I den nye måling af seertal medtages også forbruget på streamingtjenester samt sociale mediers videoindhold, fra alle enheder. Så der måles forbrug på TV, mediestreamere, smartphones, tablets og computere.
“Vi er klar med en måling med et fuldt udbygget tv- og streamingpanel på 1.750 husstande – det højeste antal nogensinde i seermålingernes historie. Desuden tager Nielsen et nyt streamingmeter i brug, som via routeren i husstandene måler videoseningen på alle enheder – smartphones, tablet, computer, chromecast og alle andre devices – i husstanden. Vi glæder os til at dykke ned i tallene og løbende forbedre og forfine målingen”, slutter Frederik Barnholdt.
Nielsen: “Den danske løsning bliver ‘end to end’ den mest innovative løsning, vi har”
Innovativ teknologi bag
Analysevirksomheden Nielsen har trukket på de internationale erfaringer i den danske tv-måling, men den danske løsning bliver den mest innovative, Nielsen hidtil har rullet ud i noget marked.
“De nordiske lande er markeder, hvor rigtigt mange bruger devices – og mange af dem. Derfor har vi investeret i den danske løsning, som bliver end to end den mest innovative løsning, vi har. Det er ikke den enkelte teknologi, men kombinationen, som er unik i Danmark”, fortæller Chantale Coulombe, der er kommerciel chef for Nielsen Danmark.
Den nye teknologi omfatter ud over streamingmeteret også den algoritme, som bruges til at beregne streamingtallene baseret på testpanelets forbrug og sammensætning. Der bruges også audio-teknologi, som kan genkende tusindvis af danske programmer baseret på ét sekunds lyd.
For eksempel kan teknologien – baseret på ét sekund af titelmelodien – genkende, at man ser ’Matador’, og den kan ligeledes på ét sekund af dialogen identificere, hvilket afsnit man ser.
“Det kræver et stort tv-panel og nogle avancerede algoritmer at bruge den information rigtigt”, siger Chantale Coulombe om den nye måling, som altså omfatter både traditionel tv-sening og streaming, og hun fortsætter:
“Den største forskel til den nuværende måling handler om streaming. Al videostreaming, som foregår i husstanden, vil blive målt, uanset om man ser TV 2 PLAY, DR TV, Netflix, Viaplay, discovery+, HBO Max, Youtube eller en video på Facebook. Fordi vi ved præcis, hvor mange smartphones, tablets, Chromecasts og andre devices der er i huset, og fordi vi ved, hvem der bruger dem hver især, kan vi måle nøjagtigt, hvem der streamer hvad hvornår”.
Nielsen Danmarks kommercielle chef understreger, at man ikke skal forvente en revolution i tallene for traditionelt flow-tv fra 1. januar 2022, men streamingdelen bliver en stor ændring i den danske måling.