Temmelig fuldendt forstærker evolution!
Efter et tidligere otolog-erotisk møde med Nuprime MCX serien af forstærkere her på recordere.dk, bliver Morten nysgerrig på hvad de langt dyrere Evolution One modeller (baseret på samme gode ide) kan… hans kone fortryder….igen..
Tidligere på året testede jeg Nuprime MCX serien af effektforstærkere (læs testen her), og var voldsomt imponeret over ydelsen til prisen. Derfor blev jeg nysgerrig efter at høre hvad Nuprime kan med deres Hybrid teknologi når budgettet gives frit. Resultatet er disse Evolution One monoblokke, der har fundet vej til testbænken hos din anmelder, hvor de vil blive budt op til dans med mine reference højttalere og sammenlignet med en high-end switching forstærker fra Marantz og kombineret med forskellige forforstærkere.
HIFI Review:
Produkt: Nuprime Evolution One – Monoblock effektforstærkere
Land: Designet i USA, produceret i Taiwan
Dansk pris: Kr. 33.550.- pr. stk
Testeksemplarer udlånt af studio sound, der oplyser nærmeste forhandler
Evolution One monoblok-forstærkerne koster ca. 67.000 for et par, hvilket er næsten halv pris af Technics SE-R1, så det kan blive rigtig spændende at høre hvad de kan for de penge!
Teknikken
Evolution One er den første switching forstærker med en indgangsimpedans på 1M Ohm og en switch-frekvens på 700 kHz. Uanset hvad det måtte betyde, så hævder Nuprime, at den har bedre lyd end næsten alle andre Class-D-forstærkere på markedet, og at den er lige så god som de bedste avancerede solid-state forstærkere til en meget højere pris.
Det patenterede kredsløbsdesign bruger et naturligt forekommende analog-modulerende signal, der hverken tilføjer støj eller jitter. I stedet for at anvende standardløsninger, siger NuPrime at de har udviklet alt “in-house” for at åbne op for switching-forstærkerens fulde potentiale, uden de begrænsninger andre designs på markedet har, med f.eks forvrængning og fase problemer.
Firmaets designteam siger selvsikkert, at deres teknologi får NuPrime produkter til at levere et stort og dybt lydbillede, lynhurtig dynamik, ultra-lav forvrængning og støj, hvor musikken har en helt sort baggrund. Det er alt sammen ting jeg sætter stor pris på i min “lydprofil”, der hælder til naturlig og realistisk gengivelse af akustiske instrumenter. Jeg elsker derfor ekstremt hurtige højttalere og forstærkere, da de virkelig kan formidle de mikro transienter, der får rigtige instrumenter og stemmer til at lyde ægte med imponerende levering.
“Det er alt sammen ting jeg sætter stor pris på i min “lydprofil”, der hælder til naturlig og realistisk gengivelse af akustiske instrumenter.”
Af samme grunde har jeg en tendens til at foretrække større højttaler systemer, der kan flytte tilstrækkelig luft til at gengive dynamikken og kroppen på realistisk niveau med tilstrækkelig headroom.
Er dette det endelige søm i kisten til traditionelle forstærker designs?
Kraftige high-end forstærkere har traditionelt været meget store, tunge monstre, der producerer store mængder varme. Med switching-teknologi er dette ikke længere tilfældet. De MCX-forstærkere, jeg testede, leverede over 500 watt pr. kanal fra et lille, næsten lukket kabinet!
Det samme gælder for disse Evolution One monoblocks, der er udstyret med et stilfuldt, lækkert samlet kabinet, der ikke engang behøver ventilationshuller på trods af de 390 watt i 4 ohm og 25 ampere til udgangstrinnet!
Hybrid teknologi giver det bedste af to verdener
Evolution one-forstærkere skiller sig især ud fra andre switching forstærkere grundet firmaets hybrid teknologi, der kombinerer klasse D-forstærkning med et klasse A-indgangstrin m.m. Resultatet er en forstærker, der leverer noget meget anderledes fra første beat, der er overraskende smooth, varmt lydende og helt utrolig hurtigt. De har min fulde opmærksomhed!
“Resultatet er en forstærker, der leverer noget meget anderledes fra første beat, der er overraskende smooth, varmt lydende og helt utrolig hurtigt. De har min fulde opmærksomhed!”
Design og tilslutningsmuligheder:
Forstærkerne står på nogle dejlige bløde fødder, der både isolerer dem fra overfladen og fjerner muligheden for at ridse andre komponenter. Modellen fås i enten sort eller sølv finish.
Der er en lille diskret relæ power-knap i venstre side. Bagpå finder et sæt udmærkede højttalerterminaler, der accepterer bananstik men ellers ikke imponerer synderligt. Hertil mulighed for tilslutning af enten balancerede eller ubalancerede signaler fra en forforstærker. For at holde signalvejen så transparent og støjfri som mulig, vil jeg anbefale, at man altid anvender balancerede signaler, hvis udstyret der tilsluttes har det.
Balancerede signaler har den fordel, at kablerne kan være meget længere, uden subjektivt kvalitetstab. Det er selvfølgelig også det der bruges i studier og ved koncerter, hvor man sjældent vil finde et ubalanceret analogt signal nogen steder.
Trigger port..
Evo one er udstyret med en 12V trigger-indgang, der gør det muligt for en ekstern enhed som f.eks en forforstærker at tænde og slukke for forstærkeren, hvilket er yderst praktisk. Her må jeg kritisere manglen på en loop-port, især med en monoblok, der næsten altid vil have en eller flere “makkere” i et system. Det betyder, at forforstærkeren SKAL have mindst to trigger udgange, eller man skal rode med grimme splitter kabler og lignende. Det er altså en ommer, Nuprime! Masser af udstyr har kun en triggerudgang.
I forbindelse med denne test, endte jeg med at bruge Evo`erne primært med en Lyngdorf MP50 forforstærker (der egentlig er en multikanals pre, men er fremragende også i Stereo konfiguration) der har flere konfigurerbare trigger-outputs.
Med balancerede indgange og trigger kabler kan du placere Nuprime Evolution One monoblokkene stort set hvor som helst, da du ikke behøver at tænde eller slukke for dem manuelt, og signalkablerne kan være så lange som du ønsker (inden for rimelighedens grænser.)
Hvorfor egentlig Monoblocks?
Seriøse forstærkerdesignere går meget op i at isolere venstre og højre kanal fra hinanden for at eliminere enhver mulighed for, at der kan opstå forvrængning eller “crosstalk”, hvor en del af signalet i den ene kanal “forurener” den anden kanal og omvendt.
Når kanalernes absolutte integritet er sikret, har man nemlig det bedste grundlag for at opnå et perfekt og roligt stereoperspektiv når der praktiseres fokuseret lytning.
Med monoblocks flytter man hver kanal til sin egen komponent, hvilket effektivt eliminerer enhver chance for “crosstalk”. En anden grund til at vælge monoblokke kunne være en praktisk en. Hver forstærker kanal kan placeres meget tæt på højttalerne, hvilket giver mulighed for at benytte meget korte højttalerkabler for eksempel (hvilket er en god ting, hvis man hører til dem der holder af eksotiske højttalerkabler).
“Man kan sige, at Monoblocks er det ultimative udtryk for den filosofi.”
I dag er producenter af seriøs HIFI vældig gode til at eliminere crosstalk i deres kredsløbsdesign, som f.eks den Marantz PM-10 integrerede reference forstærker jeg bruger som sammenligning, der er et symmetrisk dobbelt mono balanceret design hele vejen igennem. Man kan sige, at Monoblocks er det ultimative udtryk for den filosofi.
Lydoplevelsen
Fra første tone, eller rettere BEAT leveret af Hok-man Jim (“Poem of Chinese drum”) stod det klart, at dette er nogle virkelig kompetente forstærkere. De store Technics SU-R1 højttalere holdes i et solidt jerngreb, hvor f.eks akustiske trommer og bas leveres med en stramhed, kontrol og dynamik der er helt fænomenal. Uden desværre at kunne sammenligne direkte, mindes jeg ikke, at selv den mægtige Technics SE-R1 effektforstærker leverede med denne type dominans. Selvom Technics SE-R1 nærmest er definitionen på velopløst ultra-stilhed, så har Evo One også den silkebløde, detaljerede high-end diskant gengivelse, hvor man fornemmer en grænseløs opløsning og raffinement, hvilket sammen med den ekstreme hurtighed bare bliver en kombo der går rent ind hos din anmelder.
“De store Technics SU-R1 højttalere holdes i et solidt jerngreb, hvor f.eks akustiske trommer og bas leveres med en stramhed, kontrol og dynamik der er helt fænomenal.”
Mine favorit evaluerings numre (se playlister her) leveres med en levende selvfølgelighed, og jeg hører intet der henleder tankerne på klasse-D forstærkning. Som sammenligningsgrundlag hev jeg en Marantz PM-10 (kr. 67.500) frem, som er den bedste integrerede reference forstærker fra Marantz, med dobbelt mono-design og lignende effekt på lager. Det er en fantastisk forstærker, der virkelig skinner, når man giver den noget at leve af. I direkte sammenligning med nuprime-monoblokkene lyder den dog mindre engageret, og der er altså ikke helt den silkebløde selvfølgelighed og musikalitet, som jeg oplever med nuprime. Endnu mere udtalt, især når det spilles ved lavere, mere urealistisk styrke.. Bassen opleves også lidt fyldigere med evolution one, og især de harmoniske overtoner lyder helt rigtigt. Med komplekse klassiske stykker med aggressive percussion og metal instrumenter, eller magtfulde vokaler som f.eks “kyrie” 2L indspilningen med Frode Fjellheim og trondheim solisterne sidder jeg nærmest med sommerfugle i maven og klukker over den magiske og utroligt præcise levering, der bare fjerner enhver tanke om teknik – og transporterer dig lige ind i musikken, – noget der næsten aldrig sker med denne magtfulde, saftige, dynamiske kor-performance, der hele tiden finder endnu et gear, – der på de fleste systemer nemt bliver noget sovs der klasker sammen. Uanset genre eller lydstyrke, lød Nurprime forstærkerne frie, u-pressede, smooth og meget transparente. Den smule “farvning” der tilføjes er simpelthen empatisk-musikalsk og føles ikke “påtvunget” på nogen måde.
Ingen lyttetræthed – overhovedet!
En anden vigtig opdagelse er at den lyttetræthed, jeg fandt efter længere tids lytning til Nuprime MCX-serien på de samme højttalere, er slet ikke til at finde med evolution one-forstærkerne. Du kan lytte dag ind og ud på disse, hvilket virkelig er et vidnesbyrd om deres neutralitet og forvrængningsfri lyd. De lyder bare så “rigtigt”. Som “reality-check” brugte jeg en Lyngdorf SDA-2400 effektforstærker (kr. ca 15.000), hvilket hurtigt mindede mig om, hvorfor det egentlig er, at man bruger så mange penge på high-end komponenter for at komme endnu tættere på musikken .
Det definerende øjeblik…
…hvor musikalsk nirvana indtræf med Evolution One i denne test
Track: The Police: Tea In The Sahara (se playlister her)
Preamp/DAC: Sennheiser HDV820 (tidligere testet her)
Kilde: Cocktail Audio X45Pro afspillet lokalt (se mit internationale video review af denne her). Recorder test af dens lillebror X45 her.
Højttalere: Technics SU-R1
Aldrig har jeg hørt dette nummer stå med en så veldefineret soundstage og intime detaljer. Forstærkernes hurtighed og kontrol gav en nærmest magisk fortolkning af et nummer der trådte ud af tågen og ud i lyset for mig ved denne lejlighed. Samtidig er kombinationen med Sennheiser HDV820 (kr. 18.200) der egentlig er tænkt som en hovedtelefon for-forstærker og DAC lidt skæv, men var ikke destro mindre ekstremt vellydende kombination i mine ører. Det viser bare, at det godt kan betale sig at eksperimentere lidt, og at prisen ikke nødvendigvis afspejler den lydmæssige oplevelse.
Ups… I did it again…
Efter et par uger med Evolution One har jeg har besluttet at købe et par som en permanent del af min reference opsætning. Mens 67.000 kroner pr. par selvfølgelig er en stor bunke penge, er det imidlertid rigtig god “sound value” for HIFI-nydelse på dette niveau, og tåler sammenligning med effektforstærkere, der koster 2-3 gange mere.
De er altså min nye reference for effektforstærkere i prisklassen.
Konklusion
Nuprime Evolution One beviser med al tydelighed at switching forstærkeren er grydeklar til high-end HIFI. Dens største problem er vel egentligt, at der ikke er meget størrelse at blære sig med overfor ens “HIFI nørde venner”. Til gengæld, er Nuprime Evolution One nem at placere overalt, kræver ingen speciel køling, lyder virkelig fantastisk og har kun nogle få særheder som f.eks den manglende trigger loop port som enhver monoblock bør have.
“Nuprime Evolution One beviser med al tydelighed at switching forstærkeren er grydeklar til high-end HIFI”
Det er et godt eksempel på frisk tænkning i forstærker design, med raffinering og forbedring af alle fordelene ved klasse-D-teknologi i kombination med klasse A-input, hvilket resulterer i skudsikker, langtidsholdbar musik nydelse, der vil levere enhver type musik med integritet og musikalitet i spandevis.
Lusker du rundt på markedet med hang til monoblokke i denne prisklasse, repræsenterer Nuprime Evolution Ones en meget spændende mulighed, jeg på det varmeste opfordrer dig til at prøve, hvis din “lydprofil” minder om min.
Konkurrenter
i prisklassen finder vi f.eks Danske GATO og deres utroligt flotte PWR-222. Kom meget gerne med andre muligheder i prisklassen i kommentarsporet!
Se mit internationale youtube review her:
Denne artikel er en del af serien: High-end HIFI
- TEST: Sennheiser HD820/HDV820 bundle – HIFI himlen på hovedet!
- TEST: ROON – musikafspilleren for musik-elskere?
- MAGIEN ER DER STADIG: Technics Reference Class R1 stor-test
- TEST: FYNE F-1.5 bookshelf højttaler
- Nyt til musikelskere: Stor update til Roon
- Så skete det: Lyngdorf får MQA
- TEST: Paradigm Persona B – En Rolls Royce til musikoplevelsen
- TEST: Technics SU-R1000 – så digital at den også er til dem der elsker analog?
- OePhi Cables – Ny dansk audio kabel virksomhed