De sædvanlige kategorier af forbrugerelektronik har ikke drevet salget i år, for årets vindere er ”smart” køkkenudstyr.
”Igen i år var der rekordomsætning på Black Friday i USA, og som vanligt er det forbrugerteknologien, der driver værket, når det gælder e-handel”. Her på siderne plejer vi at skrive noget i den stil, når salgsresultaterne fra Black Friday indfinder sig, hvilket typisk er søndagen efter. Men sådan blev det ikke i år.
Black Friday-salget på nettet i USA har traditionelt været en indikator for, om forbrugerteknologi-branchen har det godt, og hvilke produkter, der holder firmaer som Apple, Amazon, Google m.fl. i live. Hvis disse produkter ikke er ude i Europa endnu, er et godt Black Friday-salg i USA typisk en indikation af, at producenterne også tør sende dem på markedet på det gamle kontinent.
Men for første gang siden Black Friday-udsalgenes historie er omsætningen faldet i USA, og det er ganske tydeligt, at forbrugerteknologi-produkter ikke længere kan drive økonomien på samme måde som tidligere.
Startede tidligere
Ifølge Adobe (der af en eller anden grund har skabt en tradition for at analysere Black Friday-onlinesalget, selv om de primært laver kreativ software) faldt e-handelsomsætningen på Black Friday med omkring 100 millioner dollar i forhold til sidste år. Det svarer til cirka 658 millioner danske kroner.
Sidste år nåede onlinesalget i USA på Black Friday op på 9 mia. dollar, eller lige over 59 mia. kroner. Det kan du så trække 658 mio. kroner fra for at få årets resultat. Adobe mener dog ikke, der er helt så meget grund til bekymring. De peger på, at tilbuddene ligesom i Danmark startede tidligere end på selve dagen, og de forventer at Cyber Monday-salget, der løber af stablen senere i dag dansk tid, kommer til at vokse i forhold til sidste år.
Folk handlede altså tidligere og formentlig også senere end på Black Friday, hvilket kan være årsagen, ligesom pandemien måske har fået flere til at fokusere på samvær med familien over Thanksgiving-fridagene, i stedet for at jagte tilbud på nettet. Men forbrugerelektronikbranchen bør måske alligevel forberede sig på forandringer.
Multicooker er årets hit
Hvor der typisk er en klar vinder fra forbrugerelektronik-kategorien, der driver salget, har amerikanerne i år kastet sig over ting til køkkenet. Årets hit var Instant Pots Multicooker, en slags ”smartgryde”, der både kan bage, stege, dampe, grille, koge, friturestege og langtidskoge din mad. Airfryer-maskiner var også mere populære end AirPods, iPads og smart-TV.
De sidste tre produkter var de mest populære blandt den ”traditionelle” forbrugerelektronik (Multicookere og Airfryere er vel også en slags forbrugerelektronik), men det var altså køkkenet, der trak i år. Sidste år købte mange amerikanere nye TV-skærme for at holde sig underholdt under lockdowns, så måske føler de ikke helt, det endnu er tid at skifte dem ud.