Det startede som et rigtigt dårligt døgn for Tesla, men endte med den største bestilling af elbiler nogensinde.
Søndag var en rigtig øv-dag for Tesla. Men mandag eftermiddag var alle de dårlige nyheder overskygget af gode. På 24 timer lykkedes det både Tesla og firmaets kunder og fans at få en nedtur, for derefter at komme i højt humør.
Det begyndte søndag eftermiddag (lokal tid i Texas, som Tesla for nylig flyttede sit hovedkvarter til). En mindre blog dedikeret til nyheder om elbiler havde fået øje på, at Teslas priser var gået op over hele linjen, i hvert fald på det amerikanske marked. Og ikke bare med små beløb.
Bloggen havde observeret, at grundprisen for både Model 3 og Model Y var steget med 2.000 dollar, eller næsten 13.000 kroner før danske skatter og afgifter. Værre var det med Model S og Model X, hvis priser nu var 5.000 dollar højere, hvilket cirka svarer til 32.000 kroner.
Tesla gav ingen forklaring på prisstigningen, der i løbet af søndag eftermiddag begyndte at sprede sig til adskillige mainstream-medier, der kunne tilføje, at ventetiden på en ny Tesla nu er endnu længere, så nye bestillinger (i USA), først leveres til sommer. Det er aldrig godt, når priserne stiger og ventetiden forlænges, men snart fulgte endnu en dårlig nyhed.
Europas mest solgte bil i september
Søndag eftermiddag måtte Elon Musk også meddele på Twitter, at Tesla var tvunget til at trække den seneste version af deres Full Self-Driving (FSD) betatest-software tilbage. Beta-version 10.3 havde kun været ude i et døgns tid, før firmaet måtte hive den hjem igen og rulle softwaren ude i bilerne tilbage til version 10.2.
Ifølge flere medier indløb der rapporter fra brugerne om at autostyrings-ikonerne ikke dukker op på instrumentbrættet, når FSD er slået til, der er problemer med venstresving, og bilens kollisionsalarm lyder, selv om vejbanen er helt fri. Elon Musk kommenterede, at sådanne problemer er forventelige i betatests, og at offentlig betatests er nødvendige for at finde frem til dem.
Men hvis Musk og andre Tesla-ledere syntes at søndag var en skidt dag, kunne de til gengæld glæde sig over mandag. Mandag morgen (dansk tid) afslørede automarked-analysefirmaet JATO nemlig, at de havde regnet sig frem til, hvilken bil, der var mest populær i september på tværs af hele Europa. Og det var såmænd Teslas Model 3.
Der blev solgt 24.591 Model 3’er i september måned i Europa, hvilket er 58% mere end hvad Tesla solgte i samme periode i Europa sidste år. Når Tesla kan tage førstepladsen, er det dog nok især på grund af den globale chipmangel, der forårsager salgsnedgang hos alle de andre producenter. Således er nummer to Renault Clio, som der blev solgt 18.264 eksemplarer af. Det er et fald på 23% i forhold til sidste år.
Bestilling på 100.000 Tesla’er
Fordi Tesla går sine egne veje, når det gælder leverancer af dele såsom chips, er de ikke ramt af helt så store problemer med chipmangel som andre bilproducenter. Tesla ser dog ud til at mærke chipmangelen lidt, hvilket flere medier gætter på er grunden til den ovenfor nævnte prisstigning og forsinkelser i leverancerne til kunderne.
Men for at det ikke skulle være nok, kunne Tesla også offentliggøre mandag, at de netop har modtaget den største ordre nogensinde i elbilernes historie. Biludlejningsfirmaet Hertz har nemlig bestilt ikke færre end 100.000 Tesla’er. Der er primært tale om Model 3’er ifølge Bloomberg, der også kan melde, at bilerne begynder at komme til leje i udvalgte europæiske lande og USA allerede fra i næste måned.
For nu at sætte antallet i perspektiv, så svarer det til cirka en femtedel af Hertz’ globale bilflåde, og til en tiendedel af Teslas årlige produktion. Det er altså ikke småting, der er tale om, og bestillingen kommer til at se godt ud på Teslas bundlinje, for der står 4,2 mia dollar (cirka 27 milliarder kroner) i salgsbeløbs-feltet på fakturaen.
Nåja, og så kunne Elon Musk mandag også meddele, at FSD version 10.3.1 var ved at blive rullet ud til betatesterne.