De personlige præferencer, der er gemt i din Google-konto, kan snart anvendes til anbefalinger med mere på Google TV-baserede enheder.
Google TV-softwaren får flere og flere features, der gør den konkurrencedygtig med de andre, lignende interfaces derude. Nu kommer der endnu en feature, som måske endda er lidt unik i forhold til konkurrenterne: profiler.
Nu tænker du måske nok, at muligheden for at logge ind med din egen profil på f.eks. et TV, der deles af hele familien, ikke ligefrem er noget nyt. Det kender vi fra stort set alle de store streaming-apps, inklusive Netflix, der var blandt de første til at indføre konceptet.
Men forskellen er, at du her logger ind på platform-niveau. Det er altså en profil til hele Google TV-systemet, der er tale om, ikke bare til den enkelte tjeneste. Det svarer reelt til at du ændrer den Google-konto, du i sin tid registrerede enheden med, eller at du f.eks. på en Apple TV går ind og ændrer den Apple-konto, boksen er registreret til.
Det sidste kræver naturligvis en masse besværlig navigation, for denne ændring sker inde i indstillingerne. Siden der ikke rigtig har været nogle fordele ved det indtil videre, er det næppe noget, de fleste har gjort ret meget ved tidligere.
Anbefalingerne flytter med
Men på Google TV-platformen har det alligevel en del betydning. Hvis du bruger Gmail eller på anden vis er inde i Googles økosystem, har du formentlig sluttet fred med, at firmaet samler data ind om dig. Det kunne for eksempel være fordi, du synes at Googles anbefalinger baseret på disse data i forskellige sammenhænge rent faktisk gør livet lettere for dig.
Det er disse data-baserede anbefalinger, der nu også bliver tilgængelige på Google TV-platformen, afhængig af, hvem der er logget ind. Tidligere var det nemlig kun ”ejeren”, altså den person, hvis Google-konti er registreret i enhedens indstillinger, der kunne få glæde af dette. Fordi de nye brugerprofiler er baseret på individuelle brugeres Google-konti, kan alle være med.
Helt konkret betyder det for eksempel, at Google Assistant på Google TV-baserede enheder, fremover vil være den samme assistent, Google-brugeren interagerer med alle andre steder. Præferencer og skræddersyede anbefalinger overføres på den måde til de nye profiler, der altså er baseret på den enkelte brugers Google-konti og ikke blot ”ejerens”.
Senere vil ambient mode på disse enheder også kunne vise personliggjorte ”kort” med forskellige informationer (Se ovenfor), samt links til f.eks. dine favorit-podcasts. De nye profiler betyder naturligvis også en del for YouTube, der fremover kan vide, hvilke videoer, du allerede har set og hvad tjenesten skal anbefale til dig, uden at du behøver logge ind separat.
Ifølge The Verge begynder udrulningen af de nye profiler i næste måned til Chromecasts med Google TV og til Google TV-baserede skærme fra Sony og TCL.