Apple tjener stadig styrtende med penge på iPhone og tjenester, selv i forhold til lockdown-perioden sidste år, hvor alle tilmeldte sig nye abonnementer fra sofaen.
Der kommer jævnligt rapporter ud om at Apples iPhone-salg er nedadgående, som f.eks. senest med iPhone 12 mini. Men de dårlige nyheder for Apple gælder som regel kun enhedssalget. Når det gælder rede penge, tjener Apple stadig flere og flere penge.
Det viser firmaets seneste kvartalsregnskab, som netop er blevet præsenteret. Det er for Apples regnskabsårs tredje kvartal, hvilket er kalenderårets andet kvartal. Tallene er altså fra omsætningen i april til juni måned 2021.
På tværs af alle produktkategorierne er omsætningen skudt i vejret, hvad enten der er tale om Macs, iPads, tjenester, tilbehør eller iPhone. Og især den sidste produktkategori er igen den største drivkraft i Apples indtægter.
iPhone-salget står for næsten halvdelen af den totale omsætning. Der blev solgt iPhones verden over for 39,6 milliarder dollar i kvartalet, hvilket svarer til cirka 249 milliarder kroner. Den fulde omsætning var på 81,4 milliarder, eller cirka 512 milliarder kroner.
Apple TV+ og andre tjenester fortsætter væksten
Det er en stigning på hele 36 procent i forhold til samme kvartal sidste år. Den kraftige stigning kan dog forklares delvist med COVID-19. I april til juni 2020 var store dele af verden lukket ned på grund af pandemien, og mange mennesker var usikre omkring, hvordan deres økonomiske fremtid så ud.
Apple ser dog også ud til at have nedbragt sine omkostninger ved produktionen af produkterne, for de tjener flere penge. Og det til trods for at analysefirmaerne mener at Apple sælger færre enheder (Apple rapporterer ikke sine konkrete enhedssalgstal). Fortjenesten er næsten fordoblet på tværs af alle produktkategorier – en stigning på 93 procent.
Det giver i alt 21,7 milliarder dollars ned i lommen for Apple – eller omkring 136,5 milliarder kroner. Også tilbehørs-kategorien med Apple Watch, HomePod mini og Apple TV sælger pænt, selv efter HomePod er blevet hevet ud af sortimentet. Omsætningsstigningen her er på niveau med resten af sortimentet – 36% højere end sidste år og en kategoriomsætning på i alt 8,8 mia. dollar – cirka 55,4 milliarder kroner.
Mac og iPad er også steget omsætningsmæssigt, men dog i noget mindre grad. Her er stigning på 16% i forhold til sidste år. Apples strategi med at satse mere på abonnementer og tjenester ser også fortsat ud til at virke. Omsætningen på tjenester som Apple TV+ er sprunget 33% i vejret i forhold til sidste år og hiver omtrent dobbelt så mange penge ind som tilbehøret med 17,5 mia. dollar eller omkring 110 mia. kroner