Efter en rekordomsætning i 2020 er Elgiganten klar til at udvide med flere varehuse.
Første år med corona gav run på elektronikbutikkerne. Det at oplevelser udenfor hjemmet mødte begrænsninger skubbede til salget for elektronikprodukter.
For Elgiganten betød det en rekordomsætning for 2020 på 7,1 milliarder kroner, en stigning på 800 millioner kroner sammenlignet med året før. Overskudet blev på 131,3 millioner kroner, mod 120 millioner kroner året før.
På Elgigantens egen måling af kundetilfredshed var der også fremgang, fra 92,5% i 2019 til 93,3% i 2020, men den må gerne komme højere op, og det skal ske med yderligere fokus
“Jeg må indrømme, at jeg er særdeles stolt over, at vi er kommet så flot igennem året med så høj kundetilfredshed. Det betyder, at vi til trods for en tid med Covid-19, IT-udfordringer, lukkede butikker og et eksploderende onlinesalg, som betød, at vi måtte løbe ekstra stærk, stadig har formået at levere service og rådgivning til vores kunder på et virkelig højt niveau”, fortæller adm.direktør i Elgiganten, Peder Stedal, i en udmelding.
Vil mangedoble udvalget af produkter
Udover fokus på service vil Elgiganten også have flere varer på hylderne.
“Forudsætningen for succes er helt klart konkurrencedygtige priser og et stort produktudvalg. Et produktudvalg vi har ambitioner om at mangedoble i løbet af de kommende år. Samtidig satser vi benhårdt på også fremadrettet at yde den bedst mulige rådgivning og kundeservice – uanset om det er inden for gaming, TV eller hårde hvidevarer. Noget vores nye IT-system i tæt samspil med vores dygtige rådgivere vil hjælpe med til at tilsikre”, lyder det fra Peder Stedal.
8-10 nye varehuse på vej
Trods vækst i nethandlen, så agter Elgiganten også at være tilstede med fysiske butikker flere steder i landet.
I løbet af de kommende 2-3 år ventes elektronikkæden at udvide med 8-10 butikker. I dag har de 32 butikker.
Allerede nu ligger det helt fast, at der åbner nye varehuse i Fredericia, Ringsted, Rønne og Kalundborg. Snart vil de løfte sløret for hvor yderligere 4-6 nye varehuse bliver placeret.
Hvor konkurrenten Power nu også satser på ekspansion via flere mindre butikker i 1.000 m2-størrelsen, så vil Elgiganten udvide med store varehuse i 2.000 m2-størrelse.
“De kommende varehuse bliver alle indrettet ud fra vores nye ’3.0 koncept’. Det vil sige store varehuse på omkring 2.000 m2 med bl.a. Apple shops og køkkenafdelinger”, slutter Peder Stedal.