Teleankenævnet har afgjort 3 sager i juni 2021 omhandlende mobilt bredbånd og mobiltelefoni hos YouSee, Stofa og Telia.
Teleankenævnet behandler klager mellem teleselskaberne og deres kunder, og de har her i juni 2021 afgjort disse tre sager omhandlende abonnementer hos YouSee, Stofa og Telia.
Ny bindingsperiode ved skift af bredbåndsabonnement
Klager havde oprettet et mobilt bredbåndsabonnement hos YouSee med 50 GB data. Bindingsperioden var her 6 måneder.
Inden bindingsperioden udløb blev abonnementet opgraderet til 250 GB data. Det blev af udbyder set som tegning af et nyt abonnement, med nye 6 måneders binding.
Da klager senere opsagde sit abonnement der blev han/hun opkrævet abonnement for den resterende del af 2. bindingsperiode.
YouSee fastholdt at de havde retten på deres side og sagen endte i Teleankenævnet.
Afgørelsen gik imod teleselskabet. Nævnet fandt ikke at en kunde kan forvente at der indtræder en ny bindingsperiode ved skift af datamængde, og at det vilkår heller ikke fremgik af selve ordrebekræftelsens tekst.
Det er Teleankenævnets opfattelse at klageren ikke blev oplyst tilstrækkeligt om ny bindingsperiode.
Afgørelsen kan læses her.
Mobilt bredbånd blev brugt til at se TV
Telia havde via telefonsælgere solgt et mobilt bredbåndsabonnement til klager. Ifølge klager havde sælger lovet at det kunne bruges til at se TV med, på de samme betingelser som det dyrere abonnement husstanden allerede havde hos en anden udbyder.
Abonnementet skulle bruges af klagers mor, men det skulle vise sig at abonnementet var begrænset på datamængden, og der derfor løbende skulle tilkøbes mere data, for at dække forbruget med at se TV.
Moren sagde løbende ja til de ekstra data. I perioden fra den 22. august 2020 til den 31. august 2020 blev der tilkøbt i alt 20 datapakker af 10 GB til 149 kr/styk.
Da regningen på dette kom, der nægtede klager at betale, for det som han/hun mente var blevet solgt som en del af abonnementet af telefonsælgeren.
Her kunne sagen være endt, da Telia havde deres aftalevilkår i orden, men Teleankenævnet gik imod.
For da moren blev kontaktet af telefonsælgerne fra Telia, der fungerede hendes NemID ikke. Da der var tale om et tidsbegrænset tilbud, her og nu, så blev abonnementet i stedet oprettet i klagers navn.
Men uden godkendelsen via NemID, så kunne Telia ikke løfte bevisbyrden for, at moren havde afgivet et gyldigt samtykke til de aftalevilkår der var opstået uenighed om, og de tabte sagen.
Læs hele afgørelsen her.
Smartphone brugte for meget mobildata
Klager havde tegnet et forbrugsafregnet mobilabonnement hos Stofa, men mente ikke at en ekstra regning på 3.000 kr. for dataforbrug var i orden, og nægtede at betale.
Sagen endte i Teleankenævnet.
Abonnementet var forbrugsafregnet og der blev ikke registreret nogen fejl i teleselskabets registreringer. Stofa kunne tilmed godtgøre for, at kunden flere gange var blevet vejledt om at skifte til et abonnement som omfattede dataforbrug.
Ankenævnet fandt det bevist at klager var tilstrækkeligt oplyst, og at der var udsendt varsler på både SMS og e-mail, om det forbrug som gik udover hvad abonnementet indeholdt.
Klager fik derfor ikke medhold og måtte betale regningen. Hele afgørelsen, og sagens mange detaljer, kan læses her.