Elbils-fabrikanten udsendte i 2019 en softwareopdatering, der kraftigt forøgede ladetiden ved firmaets egne Supercharger-stationer. En tilsvarende sag er i gang i Danmark.
Tesla har lavet en Apple. Det lyder måske lidt mærkeligt, eftersom det ellers er Apple, der er på vej med en elbil. Men det handler om, at Tesla, ligesom Apple gjorde det med iPhone, har ændret på effektiviteten af det ombordværende batteri gennem en softwareopdatering.
Det er sket i Norge, hvor en domstol netop har dømt Tesla for at have handlet imod god forbrugerskik. Det er resultatet af, at flere end 30 Tesla S-ejere brokkede sig og indberettede Tesla til de norske forbrugermyndigheder.
Parallellerne er tydelige mellem de norske klagere og de iPhone-ejere, der blev temmelig sure, da Apple med en softwareopdatering skruede ned for CPU-forbruget på iPhone 6S og 7 for at bremse faldet i batterilevetid på ældre iPhones.
Tesla var fraværende
Der er tale om en ganske bestemt Tesla S-model, der blev solgt mellem 2013 og 2015. Den nedsatte effektivitet skyldes ifølge klagerne en softwareopdatering, der landede i 2019, og som påvirkede, hvordan bilerne lader hurtigt op ved Tesla egne Supercharger-stationer. Efter måneder med ringere kapacitet og længere ladetid, indsendte Tesla-ejerne officielt klagen i december 2020.
Ifølge det norske medie Nettavisen er der i forbindelse med sagen blevet udført før- og efterkontroller, der viste, at batteriets ladetid blev forlænget og dets levetid på en opladning blev nedsat af softwareopdateringen. Det faldt der dom over 29. april, og nu ved vi så, hvad Tesla er blevet dømt til at gøre for at råd bod på sagen.
Tesla skal ifølge dommen betale 136.000 norske kroner – lige under 100.000 danske kroner – til hver af de flere end 10.000 ejere af den pågældende Model S. Men det er dog langt fra sikkert, at det nogensinde bliver til virkelighed. Tesla undlod nemlig ifølge Nettavisen at stille et forsvar op i sagen, og blev således dømt i selskabets fravær.
Tilsvarende sag i Danmark
Men nu, hvor der rent faktisk er tale om en bøde på omkring en milliard danske kroner, kommer den norske afdeling af Tesla formentlig mere på banen. Firmaet har til 17. juni til at anke sagen, og ellers skal bøden allerede betales ved udgangen af måneden.
Tesla har ikke villet kommentere på sagen i Norge indtil videre og har derfor ikke hverken nægtet eller givet nogen forklaring på batteriændringerne. Da Apple i sin tid gjorde det samme, var det for at forlænge batteriets levetid – altså ikke pr. opladning, men hele dets livstid. Flere tech-medier har fremsat en teori om, at det samme er tilfældet for Tesla.
Fænomenet er ikke kun til stede hos vores norske naboer. Også i Danmark er ejere af Tesla S-modeller købt mellem 2013 og 2015 løbet ind i de samme problemer med den samme softwareopdatering. Det har fået en gruppe danske Tesla S-ejere til at påbegynde en sag mod Tesla i Danmark, en sag, der p.t. er i opstartsfasen.
Retten i Hillerød har således i weekenden publiceret et opslag, der indkalder alle berørte Tesla S-ejere i Danmark til at melde ind, om de ønsker at deltage i et gruppesøgsmål. Tilmelding skal ske inden 25. juni, og eventuelt interesserede skal stille 4.000 kroner som sikkerhed for sagsomkostningerne.